Wednesday, March 17, 2010

Adakah Islam Itu Penyelesaian?

Pastinya anda pernah mendengar kalimah ini:

" الإسلامُ هو الحَلّ "


Laungan ini hampir-hampir sudah menjadi sebuah syiar dalam dunia harakah Islamiyah (gerakan Islam). Kalimah ini ibarat sebuah azan yang memperingatkan manusia agar berdiri dan datang mengadap Tuhan. Ia merupakan keramat bagi manusia yang mahu mencari kunci dalam masalah yang melanda diri mereka.

Namun kita tidak dapat menolak bahawa ada juga dikalangan manusia yang tidak percaya bahawa agama dapat menyelesaikan masalah mereka.

Saya tidak mahu bercakap mengenai Ikhwan atau gerakan Islam yang lain, tetapi mahu mencadangkan kepada pembaca blog ini supaya membaca sebuah buku yang berkisar tentang tajuk 'Islam sebagai penyelesaian'. Iaitu sebuah buku bertajuk:

'هل الإسلام هو الحَل، لماذا وكيف؟' - [Hal al-Islam Huwa al-Hal, Limaza wa Kaifa?] (Adakah Islam Merupakan Jalan Penyelesaian? Mengapa dan Bagaimana)

Buku ini merupakan tulisan seorang ahli akademik yang saya sangat kagumi iaitu Dr Muhammad Imarah. Beliau seorang yang diiktiraf keilmuannya, menguasai aliran pemikiran semasa dan merupakan salah seorang dari anggota Majma' Buhuth Islamiyah di Mesir, iaitu sebuah majlis yang bertanggungjawab melakukan kajian mengenai isu-isu akademik dalam dunia Islam.
Justify Full
Buku kecil ini adalah terbitan pustaka Darul Syurouk, ia mudah dibawa namun jangan sesekali kita sangka ia dari kalangan kutayyib (kitab-kitab mini) yang biasa.

Buku ini membukakan akal dan idea kita kepada sebuah pandangan politik yang lebih luas dan universal, merangkumi kerangka sosial manusia sebagai khalifah di muka bumi yang dipertanggungjawabkan oleh Allah S.W.T untuk mentadbir ummat manusia.

Dr Muhammad Imarah membawa kita kepada isu politik Islam yang sebenar dan membiarkan seketika pemikiran cliche kebanyakan orang Islam terhadap politik.

Pecahan-pecahan tajuk dalam buku ini serta huraian isu yang diketengahkan pastinya mampu memberi kefahaman yang jelas mengenai politik Islam sebenar yang diajarkan oleh Nabi S.A.W dan para Sahabat R.A tanpa perlu bergantung kepada istilah-istilah seperti 'demokrasi' dan 'parti' seperti mana yang difahami oleh kebanyakan umat Islam pada zaman ini.

Buku tersebut membawakan kepada kita sebuah persoalan, iaitu mengenai bagaimana agama Islam dengan mekanisme dan sistemnya yang diteladani daripada Nabi Muhammad S.A.W dan para Sahabat R.A dapat menjadi penyelesaian kepada kehidupan pada zaman ini.

Jelasnya, persoalan mengenai penubuhan parti politik yang beliau sebut sebagai 'persoalan ijtihadi' perlu difahami dengan masak oleh anggota gerakan Islam.

Umat Islam pada hari ini perlu sedar mengenai prioriti yang harus dipilih tanpa perlu terus dipermain-mainkan oleh demokrasi yang sememangnya dicipta untuk memenuhi nafsu dan keinginan manusia.

Saya cuma mengagak berapa ramai yang selesai membacanya, kemudian dapat menerima huraian yang dikemukakan oleh penulis dengan hati yang terbuka dan positif.

Standard yang telah kita letakkan sekian lama terhadap istilah 'politik' sering menghalang kita untuk cuba berdamai dengan idea baru yang barangkali lebih baik berbanding standard yang kita letakkan pada hari ini.

Perjuangan mesti diteruskan. Kejayaan hanya akan dicapai sekiranya kita memilih untuk barada pada jalan yang benar dan tepat.

5 comments:

usul_cairo said...

"al-Hal" ke?

bukan "al-Hil" atau "الحِلّ" ?

Nur Aliaa Ahmad said...

perjuangan tetap diteruskan..reformasi!!

Admin Mukmin said...

perkongsian menarik !

jom follow blog dakwah dan tarbiah http://muslimkualiti.blogspot.com update setiap hari!

Nafsah Dulajis said...

Salam ziarah.
Selesai membaca transit cinta.
Alhamdulillah, impressive.

IshaQHaniS said...

@ Nafsah

Terima kasih, krew SUKEJ sangat berbesar hati.. :)