Saturday, June 09, 2012

Mula Dari Dalam Gua

Alhamdulillah, mungkin ini ucapan yang paling layak diucap bibir. Beriya-iya hati mahu mula menulis semula. Tapi macam biasalah, ucapan tak akan dapat membuatkan kita jadi penulis yang baik, hanya semangat dan istiqamah yang mampu mencabar jiwa dan rasa seseorang penulis.

Dahulu, masih segar dalam ingatan. Sewaktu dunia blog mula keluar perut dan melihat dunia, inilah taman-taman yang mana manusia menghabiskan masa libur mereka, membaca dan meluncur dari muka ke muka laman web yang lain. Tujuannya satu, mahu berkongsi apa yang orang lain rasa, dan apa yang mereka ingin kongsikan.

Kali pertama berblog, wah.. begitu teruja. Lagi bergelojak bila ramai yang singgah ke laman kita membaca apa yang kita tulis. Masih ingat saya diawal-awal entri, saya menulis tentang membuat donut untuk ahli bait (housemate). Sangat seronok bila hampir kesemua ahli bait datang membaca apa yang kita (hakikatnya) ingain berkongsi tentang donut yang saya buatkan untuk mereka.

Namun itu 5-6 tahun yang dulu, dunia barubah begitu cepat sekali. Bila lahir (keluar dari perut) medium-medium baru seperti facebook, twitter dan lain-lain, dunia blog seakan sepi. Tak salah kalau saya kata yang blog hanya dijenguk bila ada yang mahu mencari resepi, kemahiran, kongsi kedai makan pilihan, dan yang paling terkini ialah jual-jual produk.

Bila fikir bagaimana liatnya saya untuk memahamkan ciri-ciri yang ada dalam rangkaian Twitter, maka tak dapat digambarkan pula bagaimana pakcik makcik dari generasi sebelum kita (yang dimaksudkan ialah generasi mak, ayah datuk dan nenek). Namun ada juga sebahagian dari atuk nenek kita yang serasi dengan teknologi, namun dari segi statistiknya sangat sedikit yang mampu ikut.

Mudah-mudahan, pembaca dapat mendoakan semangat istiqamah untuk penulis blog ini. Saya mahu bina semula blog ini supaya ada manfaatnya. Ketemu lagi.

No comments: