Thursday, February 28, 2008

Satu Jam Yang Penuh Getir

"Kamu masehi (kristian)?"

"Tidak, tentulah kami Muslim". Masing-masing menunjukkan kad matrik kuliah universiti al-Azhar, mahu memberi bukti keislaman kami.

"Kamu pernah dengar tentang Hizbullah?"

"Ada, kami baca dalam akhbar"

"Kamilah Hizbullah.", mereka tersenyum.

Kami turut tersenyum walaupun dibaluti sedikit perasaan takut. Masing-masing lutut sudah bergetar barangkali. Yalah, di negara orang. Negara yang asing sedikit dari orang-orang Malaysia.

Hampir satu jam kami ditahan oleh orang-orang Hizbullah. Pakcik Adel, pemandu teksi yang membawa kami ke sini telah dibawa ke markaz untuk disoal siasat. Setelah beberapa ketika melalui kawasan al-Manar, iaitu bangunan bekas stesen televisyen utama puak Hizbullah. yang telah dibom dan diserang teruk oleh tentera Israel suatu ketika dahulu, kami ditahan oleh sekumpulan perisik Hizbullah beberapa detik setelah melalui kawasan itu.

Salah seorang dari kami telah gatal-gatal tangan merakam gambar kawasan berkenaan. Kawasan Dhakhiyyah adalah kawasan kubu kuat Syed Hassan Nasrullah di Kota Beirut. Kami menaiki teksi yang dipandu oleh Pakcik Adel ke kawasan itu, dia orang asalan Lubnan yang sudah biasa selok belok kawasan di sini.

Passport kami diambil. Beg-beg sandang kami juga habis ditahan dan diperiksa. Kali ini muka kami memang seperti 'pelancong-pelancong tertekan', seperti kata Taufik menyindir. Mereka sebenarnya telah ternampak salah seorang dari kami yang mengambil gambar dengan telefon bimbit. Kawasan ini adalah kawasan panas, mereka sedang dalam keadaan berjaga-jaga dan penuh hati-hati. Keadaan memang betul-betul tegang apabila kereta Mercedes bercermin hitam mereka menderas laju dan serta merta berhenti dihadapan kami. Nampak raut muka masing-masing begitu kaget walau dihiasi dengan senyuman plastik.

Pada hakikatnya, bukan kamera telefon bimbit Taufik sahaja yang beraksi, tetapi yang lebih dikhuatirkan adalah kemera besar saya yang berwarna hitam itu juga turut merakamkan suasana di sekitar kawasan tersebut.

Alhamdulillah, mujur saya berjaya sembunyikan kamera itu tanpa pengetahuan mereka. Walaupun saiznya besar menggebu, namun dengan izin Allah kamera kesayangan itu berjaya disimpan dengan tenang. Saya fikir kalau ianya dirampas, mungkin sayalah orang yang paling tidak duduk diam waktu itu.

Hizbullah. Mereka tidak punya angkatan polis, namun penuh dengan orang-orang risikan. Walaupun Beirut tenang dengan suasananya, namun mereka masih dalam keadaan berjaga-jaga. Letupan dan serangan boleh berlaku bila-bila masa. Mujur ziarah kami ke Lubnan tidak lama, hanya dua hari. Namun pengalaman ditahan selama sejam oleh tentera Hizbullah. tidak akan kami berlima lupakan.

Mereka orang-orang beriman yang tidak takut mati. Mereka sedang menunggu giliran untuk syahid. Kami beruntung memasuki kawasan dan bertemu dengan mereka. Itu adalah pengalaman yang jarang-jarang sekali didapati. Bersalaman dan berlaga pipi dengan para syuhada'. Semoga mereka berjaya mempertahankan diri, dan terus membersihkan tanah suci Palestin dari perangai haiwan Israel laknatullah.

No comments: