Thursday, July 24, 2008

Satu Hari di Bukit Tabuh

Setiap masalah ada jalan penyelesaiannya kalau kita rajin untuk berfikir. Namun hasil yang maksima dan keberkesanan yang jitu akan terhasil apabila kita membuat langkah penyelesaian dalam situasi yang tepat (langkah dan waktunya) dan matang.

Setiap orang ada mempunyai idea ekonominya yang tersendiri. Sehingga jika diajak sepuluh orang ke stage untuk berdebat tentang perancangan ekonomi, maka saya percaya akan ada sepuluh idea yang berbeza mengikut individu yang menyampaikannya.

Namun yang pasti dalam sepuluh strategi ekonomi itu, pasti ada satu dari kalangan sepuluh itu yang akan membuahkan hasil dan natijah yang terbaik apabila langkah yang diambil bertepatan dengan waktunya.

Apabila langkah diambil secara melulu dan membuta tuli tanpa memikirkan akibat lain yang lebih besar, maka itu adalah satu ciri keputusan yang tidak matang. Bukan diri sendiri yang akan menyesalinya nanti, bahkan suatu tindakan pra matang itu akan mengakibatkan kesengsaraan dipihak yang lain.

Ekonomi adalah salah satu dari aspek pengurusan. Pengurusan yang baik akan menatijahkan ekonomi yang mantap, dan ekonomi yang mantap tidak akan terjadi tanpa kerjasama dari kesemua anggota ahlinya. Sikap matang dan terbuka inilah yang amat payah sekali untuk dilihat di Malaysia.

Bukit Tabuh


Terima kasih buat Serambi Maya Production. Jarang-jarang waktu cuti dalam pengalaman yang sebegini hebatnya. Bro Suhail, Bro Mali, Bro Na'min, Bro Anuar, Akiem, Syafa dan Puteri, thanks guys, sebab ajak sekali sekala mendaki dan 'rock climbing' di Bukit Tabuh.

Bukit Tabuh terletak di Melawati. Awal-awal pendakian nampak macam mudah. Bila Bro Anuar sebut 15 minit atau setengah jam, rasa macam jalan dari kuliyah Azhar ke Bu'uth saja. Namun lepas setengah jam masih belum sampai di puncak lagi.

Rock Climbing yang mengujakan

Dataran ini boleh dikatakan hanya sebuah bukit dan bukan gunung. Namun cabarannya secara teknikal melebihi dari sebuah gunung. Gunung Lambak misalnya yang terletak di Kluang, Johor, hanyalah sebuah dataran tinggi yang bertanah. Tetapi Bukit Tabuh ini pula boleh dikatakan sebagai sebuah dataran tinggi yang dikombinasi antara tanah dan batuan.

Team Pendaki di puncak

Sebab itu tidak hairan jika cabarannya boleh mengundang maut. Paling mencabar adalah apabila melintasi dari puncak ke puncak yang penuh dengan cerun berbatu. 'Rock climbing' seperti ini memang mengujakan bagi orang yang tak biasa mendaki seperti saya ini.

Awalnya kami bercadang untuk selesaikan daki dan turun sebelum waktu zohor memandangkan pendakian dimulai pada awal pagi. Namun atas semangat setia kawan (hehe...), kami telah terlambat. Kami di antara yang lambat turun dan beberapa kumpulan pendaki yang lain telah selesai turun awal.

Kampus UIAM dari puncak bukit

Jarang sekali saya dapat pengalaman seperti ini apabila pulang ke Malaysia. Terima kasih kepada Serambi Maya (hehe... promosi lagi) kerana sudi memperlawaku untuk menyertai pendakian bukit dan jalan-jalan sekitar festival landskap & taman yang diadakan di Tasik Perdana. Moga ukhuwwah sentiasa terjalin.

No comments: