Saturday, December 30, 2006

Akhbar

Klik keratan akhbar untuk dibesarkan...

Ibu saya mengirimkan keratan ini semalam...

Asalnya saya tidak yakin surat ini keluar kerana orang-orang akhbar dikatakan menyebelahi 'tok peti' itu. Tetapi apa pun saya gembira kerana seluruh Malaysia membacanya. Bukan sekadar dibaca, tetapi saya berharap masyarakat dapat berfikir dalang di sebalik segala kekeliruan yang timbul.

Pada 29 Disember 06, dalam akhbar Berita Harian juga, saya dikejutkan dengan seorang mahasiswa Universiti Malaya yang membalas hujah saya. Saya tidak sedikit pun terkilan dan tercabar, malah gembira kerana tulisan saya menjadi perhatian seriusnya.

Untuk membaca maklum balasnya sila klik sini

Untuk Mohd Naqiuddin Husri, terima kasih diatas respon anda. Terus terang saya tidak ingin pun membalasnya semula di akhbar atas perkara sekecil ini. Dan saya begitu yakin anda adalah pembela kuat mufti (kiblat dan dewa orang-orang wahhabi di Malaysia) tersebut.

Saya hanya ada beberapa nasihat untuk Mohd Naqiuddin Husri. Kalau dia tidak singgah di blog saya sekalipun, saya berharap agar yang mengenalinya menyampaikan nasihat ini buatnya.

Nasihat dari saya yang tidak berilmu ini :

"Bukan semua orang cerdik dan pandai seperti anda. Anda boleh yakin yang masyarakat tidak keliru. Tetapi itu hanya di atas pemerhatian anda. Keluarlah pada masyarakat dan bercampurlah dengan mereka. Kenalilah mereka kerana tidak semua terdidik dengan agama hatta ada insan muslim yang tidak pernah dan tahu sembahyang sejak lahir.

Kita manusia bermacam-macam peringkat. Tidak semua cerdik dan bijak seperti anda. Akhbar boleh untuk membincangkan secara terbuka tentang pelbagai 'illah' untuk mensabitkan sesuatu hukum. Tetapi sayangnya ada diantara masyarakat kita yang tidak tahu lansung apa itu maksud 'illah'. Justeru, untuk membincangkan kaedah fiqh dan usulnya tidaklah sesuai di khalayak ramai. Biarlah mereka yang arif sahaja membincangkannya.

Kefahaman agama itu sebaiknya dipelajari berperingkat-peringkat, bukan terus di tahap yang tinggi. Logikkah seseorang untuk mengikuti perbahasan ilmiah berkenaan trigonometri diantara sekumpulan jurutera, sedangkan dia tidak tahu lansung apa itu sinus, kosinus, tangen apatah lagi dengan kotangen, fungsi arccot dan formula carnot. Malangnya insan itu kerana akan terlopong bingung...!!!

Ingat, bukan semua orang yang membaca akhbar 'bijak' dan 'cerdik' seperti anda...!!! "

* P/s : Jika inginkan ilmu, anda boleh turut serta dengan 'Imam' Asri kamu itu dalam majlis mufti nanti...

No comments: