Sunday, December 24, 2006

The Wahabi's Code (2)

(Siri Penyiasatan 2)

- Membongkar rahsia di sebalik gerakan militan tabdi' semasa... -

Soalan : Darul Sunnah, apakah itu?
Jawapan : Laqab (gelaran) bagi sebuah negeri bermanhaj Salafi.

Soalan : Habis negeri lain bukan Sunnah? mereka negeri apa? Darul Bid'ah?
Jawapan : Entahlah... tetapi saya datang dari negeri Darul Bid'ah Hasanah.

Darul Sunnah

Pertama kali saya melihat tajuk utama di kulit depan Majalah I baru-baru ini, saya tersenyum lebar. Dalam fikiran nakal saya berbunyi "tak habis-habis lagi tentera militan ini melakukan keganasan minda umat Islam di Malaysia".

Saya bingung dan geleng kepala.

Belum habis lagi sikap ta'sub membid'ah masyarakat dan ta'sub neo-asrisme, mereka muncul lagi dengan gagasan as-Sunnah kononnya sebagai alternatif baru kepada aliran tradisional yang sudah lapuk dan diselimuti dengan lihaf (selimut) kebid'ahan.

Saya hairan mengapa manhaj as-Sunnah yang digelarkannya?


Kod Pertama Terbongkar

Masyarakat di Malaysia yang kurang ilmu agamanya pasti mudah sekali terpedaya dan tertewas dengan helah ini. Orang-orang ini begitu cekap dengan meng'kambing hitam'kan perkataan 'as-Sunnah' untuk mengaburi mata masyarakat terhadap fahaman mereka.

Untuk pengetahuan anda, militan ini telah meletakkan topeng 'as-Sunnah' pada wajah 'al-Wahhabiah' mereka...!!!

Saya hairan. Mengapa perlunya bertopeng-topeng dengan nama as-Sunnah itu? Mengapa tidak sebutkan sahaja yang mereka bermanhaj Salaf? Bukankah itu lebih baik, amanah dan lebih jujur? Atau mereka takut bila disebut 'Salaf' masyarakat akan menggelarkan mereka 'Wahhabi' lantas menggunakan perkataan as-Sunnah sebagai topeng?

Sebetulnya saya tidak bersetuju dengan penggunaan nama as-Sunnah ini, sama ada mereka gunakan dalam 'retorik' manhaj mereka mahupun pada nama negeri mereka, walaupun kelihatan 'islamic'...

Pertama. Bilamana mereka mempergunakan nama 'as-Sunnah', maka sudah pasti masyarakat umumnya akan menganggap manhaj mereka inilah yang benar, yang paling betul dan yang mesti mereka ikuti. Sikap sebegini lazimnya menjadi pakaian bagi ummat Islam yang kurang pengetahuannya dalam agama, ataupun yang baru masuk Islam, atau juga yang terkesan dengan bangkitnya polemik manhaj ini dalam masyarakat.

Hakikatnya penggunaan perkataan ini seolah-olah menggambarkan bahawa aliran tradisional berasaskan pondok yang menjadi tunjang utama kepercayaan di negara ini telah terpesong, kotor, dan dicampuri bid'ah berdasarkan fahaman mereka yang sempit dalam masalah khilafiyah (berbeza pendapat) dan furu' (cabang).

Sebenarnya tidak perlu dan bukan kerja saya untuk membahaskan panjang lebar tentang dalil-dalil tersebut. Saya pasti mereka akan membalasnya (dengan alasan kononnya pendapat mereka yang terbaik). Anda boleh merujuk dalil-dalil ini dibeberapa forum dan blog-blog berunsur agama. (search jer kt google...)

Kedua. Berdasarkan pemahaman mereka sempit juga, mereka seolah-olah menolak dan menidakkan aliran tradisional ini dengan melemparkan tuduhan 'tidak Sunnah' terhadap aliran tradisional. Dalam ilmu mantiq, keadaan ini disebut 'naqidul qadiyyah'. Bila mana orang itu meletakkan bahawa dirinya yang Sunnah secara automatik menidakkan ke'Sunnah'an (membid'ahkan) yang lain.

Perlu diketahui bahawa Sunnah secara ringkasnya adalah apa yang bibawa dan diajar oleh Baginda S.A.W terhadap ummatnya. Oleh itu tuduhan 'tidah Sunnah' terhadap aliran tradisional telah menyebabkan masyarakat merasa sangsi dengan aliran 'lama' ini seolah-olah ianya tidak seperti yang dibawa oleh Baginda S.A.W.

Saya yakin masyarakat yang kurang berpengetahuan dalam agama pasti terpusing dengan kaedah berlawanan (naqidh) ini hanya kerana meng'kambing hitam'kan perkataan as-Sunnah pada manhaj mereka.

Ketiga. Saya khuatir kalau-kalau nama as-Sunnah ini menjadi bahan ejekan mesyarakat suatu hari nanti. Seperti apabila berlaku sesuatu perkara yang buruk pada negeri yang menggelarkan diri mereka sebagai Darul Sunnah. Sebagai contoh, bila sahaja berlaku kadar kenaikan kes jenayah atau rogol dan sebagainya di negeri itu, akan ada ahli politik atau media massa yang akan mudah menyindir dan mengejek perkataan as-Sunnah.

Contohnya, seseorang berkata "nama saja as-Sunnah tetapi jenayah tetap bertambah, adakah itu yang dibawa Islam dan Sunnah Nabi kamu?".

Saya yakin senario seperti ini bisa sahaja berlaku. Di Turki masyarakat mereka tidak mahu menamakan anak mereka dengan nama 'Muhammad', malah diletakkan dengan nama 'Mehmet'. Bukan kerana mereka pelat atau sekular tetapi mereka mengkhususkan nama Muhammad hanyalah untuk Baginda S.A.W sahaja supaya jangan ada nanti yang mengatakan "Muhammad itu pencuri" semata-mata kerana budak yang mencuri namanya Muhammad...!!!

Kesimpulannya adalah mereka meletakkan nama as-Sunnah bukan pada tempat yang sewajarnya. Menutup nama Salafi dan Wahhabi dengan nama as-Sunnah adalah kod yang berjaya saya bongkar dalam entri kali ini. Kalau anda memuji Dan Brown memecahkan kod Priory of Sion (PS) dalam agama Kristian, mengapa anda perlu menghalang saya memecahkan rahsia dan kod skuad militan tabdi' yang membuak-buak naiknya di Malaysia.

*/ Perlu diingat membid'ahkan dan mengkafirkan orang lain bukan ciri-ciri salafus salih...!!!

2 comments:

Tawel Sensei said...

Assalamualaikum. Ye, terima kasih kerana menyertai Malaysian Muslim Blogs

PS: Saya datang dari Selangor Darul Bida'ah Hasanah. Hehe..

IshaQHaniS said...

Waalaikumsalam saudara tawel...