Friday, October 26, 2007

Seri Ayu

Lima hari sebelum 'Seri Ayu' dilancarkan, saya telah 'menjamah' tubuh gebunya.


Sayangnya, saya hanya ada sekeping ini untuk kenang-kenangan. Gambar dan aksi-aksi menarik di dalam perut kapal hanya ada dalam kamera Mamat (kiri, dalam gambar). Sebetulnya, kamera tidak dibenarkan sama sekali dibawa masuk ke dalam kawasan pelabuhan. Kamera kesayangan saya pun hampir-hampir dirampas setelah cahaya flashnya disedari pak guard. Ketika itu saya sedang mangambil gambar 'tubuh' Delima Puteri 2.

Sangat mengujakan. Niat asal hanya sekadar untuk menziarahi Mamat (anak kapal Delima Puteri 2), kerana kapalnya singgah di Pelabuhan Pasir Gudang selama sebulan untuk dibaiki. Kami pun mencuri masa meronda-ronda kawasan pelabuhan dengan kelajuan melucukan, iaitu 25 km/j seperti yang disyaratkan pak guard.

Setelah tiba di kawasan singgahsana 'Seri Ayu', tiba-tiba kami terserempak pula dengan kapten kapal yang sedang membawa rakannya melawat puteri cantik manis itu. Arakian, kami diperlawa masuk sekali kerana ayat-ayat manis dari Mamat yang mengenali kapten kapal.

Entah berapa besar saya tak dapat bayangkan. 'Fantastic, absolutely tramendous'. Itu mungkin kata-kata Arsene Wanger jika dia yang menaikinya, huhu....

Sayang sekali lagi, gambar-gambar menarik di dalam Navigation Bridge (NB) ketika saya sedang bergaya di dalam bilik nakhoda sambil mengangkat kening dan memegang stering kapal, hanya ditinggal di dalam fail kamera Mamat. Gambar yang ada pun tidaklah boleh dibanggakan sangat kerana seperti biasa, jurugambar adalah insan paling tidak gembira kerana wajahnya sering berada di belakang lensa. Argghhh...

Maaf Pak Lah ya, saya dapat 'merasa' Seri Ayu dahulu sebelum tuan merasmikannya....

Lagi berita perasmian di Utusan Malaysia.

No comments: