Friday, November 02, 2007

Membelakangi Hitam-Putih

Sudah hampir seminggu saya pulang ke gelanggang arena. Hampir bermula kembali sepak terajang yang hebat-hebat seperti yang pernah berlaku suatu ketika dahulu. Saya kini kembali bertemu lagi dengan rakan-rakan sepasukan yang lain.

Saya ketemu dengan Islam ketika sedang mengambil jadual kelas. Dia masih lagi tenang seperti dahulu. Wajah anak kelahiran Faiyoum ini semakin cengkung, dan janggutnya m
akin panjang. Dia kini di syukbah hadis, dan saya makin cemburu amat bila ramai kawan-kawan seangkatan yang berada dalam kelas hadis. Nampaknya mereka masih boleh lagi bertukar-tukar nota dan membuat ulangkaji bersama.

Seorang lagi sahabat lama, Thoha Idris pula saya ketemu di Masjid Al-Azhar, seusai solat zuhur. Memang cukup rindu setelah 4 bulan tidak ketemu. Dia menjadi rakan rapat saya sejak dari tahun satu dahulu. Budak asalan Bani Suwayf ini memang luar biasa kepandainya. Dia mendapat mumtaz dalam imtihan yang lalu. Kini sudah berada dalam pengkhususan tafsir.


Masuk tahun tiga di kuliah usuluddin, setiap pelajar harus membuat pilihan untuk
pengkhususan mereka. Sama ada Tafsir, Hadis, Aqidah Falsafah dan Dakwah.

Nampaknya tahun ini adalah tingkat yang lebih mencabar buat
saya. Saya telah mendapat syukbah pengkhususan yang Thoha katakan sebagai ’susah’. Sepanjang minggu ini, saya hanya lihat sekitar 3-4 orang sahaja rakan asia di kelas ini. Ramai rakan-rakan asia lain di syukbah hadis dan tafsir. Walaupun secara peribadi saya cukup minat dengan subjek-subjek pela-sampah (baca: falsafah) yang bakal saya harungi tahun ini, namun saya terpaksa kehilangan ramai rakan-rakan tempat rujukan yang masing-masing sudah membawa haluan di lorong mereka yang tersendiri.

Kaherah masih lagi belum sejuk sepenuhnya. Ia membuatkan pagi saya selalu segar dengan kerja-kerja luaran. Sangat seronok bila sekali sekala dapat menulis tentang diri sendiri ditempat orang seperti ini.

No comments: