Thursday, August 28, 2008

al-Muntazhar (siri 1)

Mungkin ada sedikit info berguna kepada mereka yang membenci demokrasi seperti saya ini, ialah mengenai teori pengakhiran dunia yang begitu disebut-sebut suatu ketika dahulu pada awal tahun 90-an yang benar-benar mengujakan makhluk dunia.

Pada tahun 1989 di waktu musim membahangkan tenggorok manusia, para penganalisis politik dunia ketika itu gempar seketika dengan penertbitan sebuah artikel yang ditulis oleh Francis Fukuyama bertajuk 'The End of History' (barangkali boleh dterjemahkan menjadi 'Pengakhiran Sejarah').

Berturutan daripada itu, pada tahun 1992 beliau menulis sebuah buku yang berjudul 'The End of History and The Last Man' (Pengakhiran Sejarah dan Manusia Terakhir).

Apa yang menariknya tentang penulisan beliau ini?

Fukuyama mengemukakan teori bahawa gagasan 'demokrasi liberal' yang diwujudkan kini adalah sebuah wajah politik universal yang bakal dianuti oleh seluruh kerajaan di dunia, dan ia adalah penghujung kepada catatan sejarah tentang dunia ini.

Liberalisme secara mudah diertikan sebagai kebebasan, iaitu kebebasan yang telah diciptakan oleh 'pioneer' demokrasi, dan dipaksakan keatas setiap negara dunia untuk menganutinya. Tambahan lagi, demokrasi dijual dengan promosi yang begitu indah sekali. Kononnya demokrasi adalah sistem yang paling adil, memenuhi kehendak majoriti rakyat, dan wajid dianuti oleh pimpinan global.

Bagi Fukuyama, model sebuah pemerintahan demokrasi yang ideal terlukis seperti ciri-ciri berikut :

1) Secara politik : Meliputi demokrasi berparlimen, iaitu sebuah pemerintahan yang dipilih oleh hak universal rakyat.

2) Secara Ekonomi : Meliputi ekonomi pasaran bebas, iaitu kapitalisme.

3) Secara Undang-undang & Falsafah : Terkandung himpunan dari hak-hak liberal berdasarkan 'individualisme' yang kini lebih dikenali sebagai 'hak-hak asasi manusia'.

Teori politik akhir zaman ini bukan pertama kali digemburkan. Karl Marx pernah menyatakan bahawa tahap terakhir dalam sejarah politik dunia adalah sistem sosialis (komunis).

Namun ketika keruntuhan komunis di Soviet Union Eropah Timur pada penghujung 80an, teori Marxis ini seakan-akan terpadam dan tidak menjadi kenyataan. Malah Sosialisme dan komunisme yang dibawa oleh Karl Marx seperti telah ditewaskan oleh ruang demokrasi liberal yang dibawa oleh Eropah barat.

Malah sekiranya kita sedar, sehingga hari ini pun kita dapat lihat negara-negara yang dimerdekakan oleh mana-mana negara barat pasti dikenakan syarat supaya menganut demokrasi sebagai tunjang utama dalam pemerintahan negara. Pernahkah kita terfikir, jika mereka betul-betul bersikap liberal dan ikhlas, mengapa mereka tidak membenarkan negara-egara yang dimerdekakan untuk memilih corak pemerintahan negara mereka yang tersendiri?

Mengapa demokrasi yang menjadi pilihan mereka? Adakah demokrasi itu benar-benar memenuhi tuntutan penganutnya?

Fukuyama mengemukakan teori bahawa demokrasi liberal lebih unggul jika dibandingkan dengan komunisme kerana demokrasi sama sekali dapat memuaskan keinginan-keinginan penganutnya. Liberalisme sesungguhnya, bagi Fukuyama, telah membuktikan bahawa ia dapat menghasilkan kemakmuran materi dan kebendaan yang tidak tertanding.

Teori Fukuyama ini tidak selalunya dipersetujui ahli akademik, bahkan ramai yang turut menyalahkan demokrasi liberal kerana ketidakseimbangan yang dibawanya. Bagi kebanyakan penentang, mereka tidak berpendapat bahawa demokrasi ini bakal memuaskan keinginan-keinginan manusia.

Bagi Norman Daniels, demokrasi liberal akan berlaku zalim :

Satu : Ketidakadilan dalam kekuatan ekonomi mengakibatkan ketidakadilan antara si miskin dengan si kaya untuk memilih calon wakil mereka. Calon akan dipilih berdasarkan kepentingan dan pengaruh pejabat-pejabat dan jabatan-jabatan tertentu.

Kedua : Untuk menegakkan hak keadilan, si miskin kurang memiliki akses untuk mendapatkan penasihat dan konsultan undang-undang yang berkualiti tinggi untuk menegakkan keadilan mereka.

Ketiga : Golongan kaya akan memiliki kekuatan untuk mempengaruhi media.

Keempat : Golongan kaya mampu untuk mempengaruhi apa yang diajar di sekolah demi mengukuhkan lagi kepentingan mereka sendiri.

Secara keseluruhannya, ketidakadilan terhadap pemilikan ekonomi dan posisi sosial ini menafikan manfaat yang diterima daripada kebebasan politik demokrasi untuk menuntut hak kewarganegaraan. Fakta ini turut diperakui sendiri oleh John Rawls, seorang pemikir liberal yang terbesar abad ke-20 ini.

Menurut Rawls, pemilik kekayaan dan harta akan menyebabkan kebebasan politik berlaku secara tidak jujur. Orang-orang yang peroleh keuntungan sering dapat mengukuhkan diri mereka dengan posisi yang menyenangkan.

Malah parti-parti yang dipilih dibiayai bukan oleh dana-dana publik bahkan dari sumbangan peribadi, maka forum-forum politik akan terkekang dengan kepentingan kelompok yang dominan.

Tambahnya, yang paling penting sekali adalah model ideal Fukuyama mengabaikan keinginan spiritual manusia yang paling dalam. Potensi-potensi kebahagiaan akan diabaikan demi menghimpunkan kepentingan dan kekayaan duniawi untuk meneruskan survival kehidupan.

Justeru para pembaca sekalian, bagaimana Islam melihat pendekatan demokrasi liberal ini sebagai salah satu konsep sistem global akhir zaman yang mahu dicanangkan oleh pemikir-pemikir barat. Adakah Islam terkait sama alam perkara ini? Benarkah pandangan mereka itu benar atau Islam mempunyai teorinya yang tersendiri?

(bersambung)

Tuesday, August 12, 2008

Jom Berbisnes !

"Bro, tiga ratus ringgit je", dia tekun memujuk.

"Malas la aku ni", saya menjawab berbasa-basi.

Sudah hampir sebulan setengah di tanah air. Terasa macam sekejap berlalu walau banyak perkara yang telah berlaku dalam cuti musim panas ini. Saya menghirup udara kini ditempat baru.

Bayu-batu laut sesegar pantai Mersing dahulu telah lama ditinggalkan, seawal tahun lagi. Kini di tempat baru, nampak dan terasa lebih damai juga mudah. Ke kedai mudah, ke pasar, ke masjid, ke Kuala Lumpur dan ke Johor Bharu, semuanya lebih mudah!

Dalam kesempatan cuti ini juga ramai yang ajak bekerja. Ada yang suruh saya mengajar di sekolah dan ada juga yang ajak berniaga. Ajakan berniaga memang banyak saya terima. Tak kurang juga ada pelawaan untuk menyertai perniagaan yang mampu segera menguntungkan. Saya suka mengangkat bahu tanda tidak mahu memberi jawapan.

Bukannya saya tidak suka berniaga. Suka, bahkan otak saya boleh dikatakan ada sedikit 'business minded'. Cuma idea-idea bisnes dalam fikiran ini biasanya cadangkan pada rakan-rakan yang minat berbisnes, sedangkan tulang ini terasa begitu kaku untuk memulakannya.

Malaskah saya? tidak juga. Memanglah, kalau mahu kaya tidak ada cara lain kecuali berbisnes. Ia adalah lubuk kekayaan. Melainkan jika anda benar-benar komitmen dalam menjadi salah seorang dari golongan pencuri tegar!

Siapa yang tidak mahu. Kalau bermodal tiga ratus berbalasnya ribu-ribu. Tetapi entah betul entah tidak akad dan kaedahnya. Kadang-kadang yang haram dan halal sudah tidak lagi menjadi pokok keutamaanya bila duit yang berkebat-kebat disorong dihadapan mata.

Keluarga saya bukan keluarga bisnes. Datuk dan nenek bukan juga orang bisnes. Bahkan pakcik-makcik juga bukan dari kelompok orang yang benar-benar berbisnes. Cuma seingat saya, ibu pernah kata bahawa moyang saya dari sebelah ayah berasal dari kelompok pedagang yang datang dari tanah besar China. Entah cerita palsu atau dongengan, saya pun tidak mendapat kepastiannya.

Namun, dalam keluarga saya ada juga yang turun bernaluri bisnes. Abang saya memang berminat. Dia terkadang-kadang punya idea perniagaan yang bagus dan kini (sambil ketawa) menjadi menantu kepada salah seorang saudagar yang kaya dan hebat dalam bisnes di Malaysia.

Workaholic

Ada satu rasa yang saya fikir sepatutnya tidak adil untuk diri saya sendiri, malah mungkin juga orang lain. Iaitu sifat kurang senang saya kepada orang yang menceburi bisnes tetapi dalam masa yang sama tidak bertanggungjawab.

Bukan bermaksud tidak bertanggungjawab terhadap perniagaan mereka, tetapi tidak bertanggungjawab pada diri mereka sendiri, keluarga dan masyarakat. Kebanyakan punca yang menyebabkan keruntuhan akhlak generasi remaja kini adalah disebabkan oleh ibu bapa mereka yang terdiri dari kelompok peniaga yang tidak bertanggungjawab.

Mereka boleh berbangga dengan kerjaya mereka, membina sebegitu besar empayar perniagaan dan korporat, tetapi dalam masa yang sama tidak menyediakan masa yang berkualiti untuk anak-anak membesar dan mendapatkan kasih sayang. Ini merupakan salah satu sebab saya punya sedikit rasa kesal dengan mereka yang menceburi bidang bisnes.

Sepatutnya perniagaan tidak boleh dipersalahkan. Tetapi sikap meterialisme kelompok ibu bapa tanpa strategi pendidikan spiritualisme terhadap keluarga yang menjadi pokok persoalan. Yang telah mengheret mereka menjadi 'workaholic' adalah sebuah pekerjaan yang bernama perniagaan kerana untuk pergi lebih jauh dalam dunia bisnes, mereka terpaksa bekerja 16 jam satu hari.

Perniagaan adalah warisan Nabi s.a.w dan juga para sahabat. Para sahabat tidak punya masalah menjadi pendidik yang baik kepada anak-anak walaupun mereka berbisnes. Hakikatnya yang membantu mereka adalah kekuatan jiwa dan iman mereka. Berbeza dengan ibu bapa kini yang sibuk berbisnes tetapi tidak mempunyai jiwa dan rohani yang kukuh untuk merasakan sikap bertanggungjawab.

Saya tertarik dengan sindiran sinis dari sebuah drama bertajuk 'Jeneral Tua' yang saya tonton baru-baru ini. Cetusannya sangat mudah. Anak-anak adalah kain putih yang dicorakkan oleh ibu bapa. Tetapi kini apabila anak-anak menjadi rosak, media yang dipersalahkan, kerajaan yang dituduh tidak peka, sedangkan yang menjadi tanggungjawab untuk mencorak anak-anak adalah mereka (ibu bapa).

Hatta sekiranya jika masyarakat kita digula-gulakan dengan hiburan yang melampau sekalipun namun dalam masa yang sama terdidik dengan jiwa dan rohani, sudah pasti mereka (anak-anak) akan berpaling dari keburukan dengan sendirinya dan memilih untuk berada dalam kebaikan. Pendek kata, anak-anak ini jika kebaikan yang kita ajari mereka, maka sudah pasti kebaikan juga yang mereka akan pilih. Pokok pangkalnya adalah tanggungjawab ibu bapa dan bagaimana mereka mencorakkannya.

Ketinggalan

Orang Melayu dalam apapun kerjaya, seingat saya, selalu tertinggal. Tak ada apa yang boleh dibanggakan selain adat dan budaya yang masih dipelihara. Dalam perniagaan pula, amat jauh sekali jika mahu dibanggakan. Walaupun kita sering bangga anak melayu yang berjaya dalam korporat, ada juga yang ke angkasa, menjejak everest dan macam-macam lagi, namun kita harus sedar yang bukan melayu lebih ramai lagi yang mampu dan berjaya melakukannya.

Jadi apalah yang mampu untuk kita banggakan. Melayu hanyalah sebuah bangsa yang terkenal dengan adat dan budayanya, namun cara kerja amat-amat ketinggalan. Orang Melayu bukan beku, malah ada juga yang bijak dan kreatif. Namun semangatnya selalu jauh meninggalkan keazamannya.

Sebagai contoh, jika bercerita dunia bisnes Melayu tidak lain orang akan selalu menyebut nama Tan Sri Syed Mokhtar untuk menjadi kebanggaan. Sebut sahaja peniaga Melayu yang berjaya, pasti terbaca namanya.

Itu pun sudah hentak-hentak kepala kerana rasa bangga menjadi orang yang sebangsa dengan Syed Mokhtar. Terasa malu. Hakikatnya yang bukan melayu lebih ramai lagi yang lebih kaya berbanding Tan Sri Syed Mokhtar al-Bukhary. Apa yang ada pada peniaga Melayu?

Hal orang Melayu yang sering ketinggalan hakikatnya membawa imej agama Islam yang kuno dan 'out-dated'. Lebih tepat lagi, sikap bangsa melayu yang lebih selesa dengan dunianya yang selesa telah menyangkut sama esensi Islam yang majoritinya menjadi pegangan agama bagi bangsa Melayu. Kalau disebut orang melayu ketinggalan, maka orang Islam pun jadi ketinggalan.

Tak payahlah berbangga dengan negara Malaysia yang maju dari sudut ekonominya, sedangkan yang banyak membantu untuk membangunkan ekonomi itu adalah bangsa Cina!

Salah satu sebabnya adalah sikap saya dan anda semua yang tidak mahu berubah, selesa dengan apa yang ada dan tidak mahu berfikir di luar kotak. Minda masih lagi pada tahap lama, sedangkan falsafah minda orang-orang melayu sepatutnya sudah melangkau lebih jauh dari apa yang mereka ada sekarang ini.

Minda adalah kunci kejayaan. Ilmu adalah peransangnya. Minda adalah tapak langkah untuk berubah kerana disitulah tempat dan sumber idea-idea baru, ia adalah mesin penjanaan kreatif dan kritis. Jika minda tidak dibangunkan, ia tidak jauh bezanya dengan sifat dan sikap haiwan ternakan!

Thursday, August 07, 2008

Sebuah Hikmah

Hikmah merupakan esensi yang sangat penting dalam sebuah frasa yang digelar 'bahagia'. Hikmah melahirkan sebuah kebahagiaan. Apabila sesebuah esensi itu dikatakan melahirkan suatu yang bahagia, maka kita akan jadi yakin sekali bahawa hikmah merupakan sebuah kekuatan yang abadi dalam kehidupan.

Ia bukan ilmu untuk dijadikan sebuah teori. Ia bukan juga gagasan untuk disemai seperti rebung yang dilenturkan. Ia bahkan terhasil dari sebuah kematangan, kematangan yang berlaku dalam setiap kehidupan.

Kalau buah-buahan boleh matang dan masak untuk ranum dimakan, begitulah juga dengan kehidupan. Ia memerlukan kematangan, dan akan perlahan-lahan memunculkan sebuah pengetahuan yang kadang-kadang tidak tahu dari mana datang dan usulnya.

Hari ini kita boleh berfikir sebegini bentuknya. Tetapi tidak sama fikir itu untuk sepuluh atau dua puluh tahun lagi. Pastinya kelak cara fikir dan pandang itu amat berbeza sama sekali. Hari ini kita katakan bantal ini berwarna merah. Mungkin 3-4 tahun lagi kita akan katakan ianya berwarna maroon, sedangkan warnanya tetap sama dan tidak berubah.

Kematangan akan melahirkan cara fikir yang berbeza kerana kehidupan ini disusun mengikut suatu sukatan yang diasaskan oleh ilmu dan hikmah.

Ramai manusia yang belajar di menara gading, menghadami buku bertingkat-tingkat, malah juga punya sijil yang bersusun-susun, namun ianya bukan menjadi suatu kredit dan kepastian untuk melahirkan esensi yang bernama al-hikmah, kerana ia adalah anugerah dari Tuhan.

Hikmah bukanlah ilmu, tetapi sebahagian daripadanya. Ilmu itu sifatnya terlalu universal, produktif dan menjana. Ilmu terlalu liberal untuk disamakan dengan al-hikmah.

Ilmu adalah sesuatu yang sangat luas, meliputi segala kesucian dan kejelekan. Ilmu itu sesungguhnya begitu liberal sehingga kadang-kadang ia boleh memusnahkan, kerana ilmu mendasari segala kebaikan dan keburukan dalam dunia ini.

Ilmu berbeza dengan hikmah dari sudut hala tujunya. Ilmu meliputi kebenaran dan kesalahan sedangkan hikmah pula adalah sebuah kebenaran. Ilmu bukanlah hikmah, tetapi hikmah sebahagian daripada ilmu. Hikmah itu adalah kebijaksanaan. Ia adalah makanan bagi orang-orang yang arif.

Ilmu boleh dicari tetapi hikmah adalah sebuah pemberian. Sebuah pemberian bagi orang-orang yang arif (al-'arifin) yang cinta dengan akalnya. Mereka menggunakan akal untuk menatang al-hikmah yang diberikan. Mereka bukan sahaja belajar dari buku dan teori bahkan dari seluruh kehidupan.

Al-hikmah adalah pemberian Allah. Allah s.w.t akan memberikan al-hikmah kepada sesiapa sahaja yang dikehendakinya. Dan mereka yang dikurniakan al-hikmah, pasti akan diberikan oleh-Nya dengan kebaikan yang melimpah ruah.

Monday, August 04, 2008