Tuesday, November 14, 2006

Muqaranah Adyan (I)

(siri 1)

Berhadapan dengan Windows Vista yang agak menarik ini memang begitu teruja. Apatah lagi lagi setelah mempunyai berbagai-bagai pilihan untuk tema desktop komputer dan penyelenggaraannya. Wah... enak sungguh mata memandang. Ditambah lagi dengan kitab tahun dua di sebelah ni yang bertimbun-timbun untuk dihabiskan memang menjadikan waktu-waktu sebegini cukup mencemburui.

Apapun saya mahu meneruskan tulisan arkitel yang baru sahaja selesai difikirkan, berkenaan bidang 'muqaranah adyan' atau 'perbandingan agama' ataupun 'comparative religions' di dalam bahasa Inggerisnya.

Di dalam perbandingan agama ini, lazimnya dibincangkan tentang agama-agama samawi (Islam, Kristian, dan Yahudi). Justeru agama-agama lain di dunia ini dikelaskan oleh para ulama sebagai agama-agama 'wadh'iyyah' iaitu agama-agama ciptaan, berbanding agama-agama samawi ini yang mana ianya yang jelas diturun oleh Allah Subhanahu Wata'ala kepada para RusulNya menerusi kitab-kitab firmanNya.

Al-Quran, Injil dan Taurat. Penurunannya jelas termaktub dalam Al-Quran:

إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْرَاةَ فِيهَا هُدًى وَنُورٌ يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ الَّذِينَ أَسْلَمُوا لِلَّذِينَ هَادُوا وَالرَّبَّانِيُّونَ وَالأحْبَارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ كِتَابِ اللَّهِ وَكَانُوا عَلَيْهِ شُهَدَاءَ فَلا تَخْشَوُا النَّاسَ وَاخْشَوْنِ وَلا تَشْتَرُوا بِآيَاتِي ثَمَنًا قَلِيلا وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ
(It was We who revealed the law (to Moses): therein was guidance and light. By its standard have been judged the Jews, by the prophets who bowed (as in Islam) to Allah's will, by the rabbis and the doctors of law: for to them was entrusted the protection of Allah's book, and they were witnesses thereto: therefore fear not men, but fear me, and sell not my signs for a miserable price. If any do fail to judge by (the light of) what Allah hath revealed, they are (no
better than) Unbelievers.) Sura Al-Maida 5:44.

وَقَفَّيْنَا عَلَى آثَارِهِمْ بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ وَآتَيْنَاهُ الإنْجِيلَ فِيهِ هُدًى وَنُورٌ وَمُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ وَهُدًى وَمَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِينَ
(And in their footsteps We sent Jesus the son of Mary, confirming the Law that had come before him: We sent him the Gospel: therein was guidance and light, and confirmation of the Law that had come before him: a guidance and an admonition to those who fear Allah.) Sura Al-Maida 5:46.
Jadi jelaslah melalui dua ayat diatas menunjukkan nas bahawa Injil dan Taurat adalah dua kitab yang diturunkan oleh Allah s.w.t.
Setakat ini silibus mata pelajaran perbandingan agama ini belum lagi diajar di sekolah rendah dan menengah. Walau bagaimanapun mungkin fikiran gila pembuat dasar boleh merubahnya sama seperti pembelajaran sains dan matemarik di dalam bahasa Inggeris. Siapa tahu???

Lazimnya ilmu perbandingan agama ini diajar di peringkat universiti. Kuliah yang berkaitan dengan ilmu ini adalah yang bersifat kewahyuan, biasanya menjadikan subjek ini sebagai silibus. Kalau di Universiti Al-Azhar, subjek ini telah mula menjadi sukatan sejak dari tahun satu lagi bagi kuliah Usuluddin, dan penuntutnya bakal mengkhususi madah ini sebaik sahaja memasuki syu'bah aqidah apabila berada di tahun 3 kelak.

Bukan bererti orang yang selain pelajar usul tidak boleh belajar, bahkan ilmu pengetahuan adalah bersifat universal dan luas. Saya mempunyai seorang rakan dari bidang kedoktoran yang gemar mengkaji berkenaan bidang ini. Jadi sesiapa pun boleh mendalaminya. Cuma yang paling penting adalah berguru, kerana sememangnya apabila kita berguru, kita diajar peringkat-peringkatnya mengikut susunan dan tahap pemahaman yang betul supaya tidak terjadi belajar di separuh jalan, kemudian keluar pada masyarakat dan menyampaikan bidang keilmuan ini tanpa menggunakan hikmah.
---------------------
(bersambung...)
---------------------
*/ Maaf penterjemahan Al-Quran dalam bahasa Inggeris, sebab:
- pakai Quran Viewer 2.8.
- membolehkan pembaca memantapkan lagi bahasa. (ahaks)
*/ Sengaja dibuat bersiri supaya mudah dibaca, kalau berjela-jela rasa cam malas nak baca!.

5 comments:

syauqah-el-wardah said...

salam'alaik.
ana nak tolong letak terjemahan dalam bahasa Melayu, tapi ayat dalam Arab taknak lekat lak sebab ana tak set komputer ni dengan Arabic..
So, just the translation in bahasa Melayu I paste here..
Lagipun, nta dah tulis yg Arabic nya..

Nak installer ni tak? U can Get Ayat (for ayat only in Arabic) or Get All (for both translation and Ayat) or u also can Get Terjemahan only (for translation). Kalau berkeinginan, boleh bagi emel address pada ana untuk ana send via email. I just wanna help among Muslim.

Hmm one more thing, syukran because view my blog.




         •                  ••                 
44. Sesungguhnya kami Telah menurunkan Kitab Taurat di dalamnya (ada) petunjuk dan cahaya (yang menerangi), yang dengan Kitab itu diputuskan perkara orang-orang Yahudi oleh nabi-nabi yang menyerah diri kepada Allah, oleh orang-orang alim mereka dan pendeta-pendeta mereka, disebabkan mereka diperintahkan memelihara kitab-kitab Allah dan mereka menjadi saksi terhadapnya. Karena itu janganlah kamu takut kepada manusia, (tetapi) takutlah kepada-Ku. dan janganlah kamu menukar ayat-ayat-Ku dengan harga yang sedikit. barangsiapa yang tidak memutuskan menurut apa yang diturunkan Allah, Maka mereka itu adalah orang-orang yang kafir.

                           
46. Dan kami iringkan jejak mereka (nabi nabi Bani Israil) dengan Isa putera Maryam, membenarkan Kitab yang sebelumnya, yaitu: Taurat. dan kami Telah memberikan kepadanya Kitab Injil sedang didalamnya (ada) petunjuk dan dan cahaya (yang menerangi), dan membenarkan Kitab yang sebelumnya, yaitu Kitab Taurat. dan menjadi petunjuk serta pengajaran untuk orang-orang yang bertakwa.

IshaQHaniS said...

Syukran banyak2 atas terjemahan...
kalau x keberatan bole jer email installer tu kt sy ke tapioka_x@yahoo.com
syukran sekali lagi...

ibnuahmad.com said...

saye dak usul...
tp perbezaan agma silibus sate agam hindu n buddha..
leh trangkn x??

Unknown said...

salam alaik.. boleh tak hantarkan pada saya full terjemahan untuk kitab ni? kalau ada la sbb saya akan blajar sem depan.. terima kseh

Anonymous said...

Assalamualaikum hye mcm mana saya nak dapatkan installers tu ye..