Wednesday, March 28, 2007

Maaf Cikgu Hamsan

Bismillah.

Alhamdulillah, dua hari berhempas pulas, tergolek dan tertonggeng mencari idea. Tadi baru tersiapnya sebuah cerpen. Nah, cerpen pertama dari seorang buta cerpen yang berasal dari Pontian, Johor. 'Biasan Prisma'.

Tapi buat sementara belum boleh dikeluarkan, sedang dalam proses pembetulan dan pengeditan. Ataupun mungkin tidak akan diterbitkan disini. Tak pasti lagi. Takut jugak kalau ada yang gatal-gatal copy, dan mengada-ngada pastekan kat mana-mana. Ish ish ish... haram tu. Ingat, setiap penulis perlu bertanggungjawab terhadap apa yang ditulis. Alah, kalau hantar kat majalah, bukan boleh terbit keluar pun, maklumlah cerpen yang masih 'buah cempedak di luar pagar'.

Sebenarnya ada banyak kekurangan. Plot cerita yang mendatar, menyebabkan mungkin ada sesetengah orang yang malas untuk meneruskan pembacaan. Biasalah, pertama kali menulis, pasti banyak kesilapan dan kesalahan. Itu pun belum diceritakan lagi tentang tanda baca yang hentam keromo.

Maaflah pada Cikgu Hamsan, aku tidak dapat mempraktikkan tanda baca yang cikgu ajar sewaktu di sekolah menengah dulu walaupun dapat satu. Berangan banyak sangat agaknya.

Harap saudara Zaki M.Noor dan Ustzh Khadijah boleh tolong tengok-tengokkan.

'Kami budak baru belajar, kalau salah tolong tunjukkan'

No comments: