Saturday, April 21, 2007

Rahsia Dalam Filsafat

Rahsia itu merupakan sesuatu yang menyeronokkan. Tanpa rahsia, dunia akan menjadi bosan, hidup akan jadi pasiran gersang, dan dataran akan menjadi kontang.

Nah, sebab itu cinta yang indah bermula dengan segala kerahsiaan. Mengungkap tabir demi tabir satu persatu, merungkai hijab yang menyilangi pandangan mata. Itulah tugasnya. Oleh kerana itu, mencari rahsia dalam segala pintu kerahsiaan umpama memilih kunci sebelum mengetuk pintu cinta.

Percintaan yan
g bermula dengan kronologi ’tahu’ dan ’tiada rahsia’ lazimnya menghadapi kesukaran di kemuncaknya, disebabkan oleh faktor psikologi yang difitrahkan untuk manusia. Sebab itu Maha Pencipta tidak memberitahu segala-galanya kepada makhluk, iaitu sang hamba.

Allah berfirman:

وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَمَا أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلا قَلِيلا
(Dan mereka bertanya kepadamu (Muhammad) tentang ruh. Katakanlah: Ruh itu termasuk urusan Tuhanku, dan tidaklah kamu diberi pengetahuan melainkan sedikit sahaja) al-Isra’ : 85

Tiada kemustahilan bagi yang Maha Kuasa untuk memberikan sekelumit dari rahsiaNya pada
hamba-hamba, seperti mana seorang teman memberitahu rahsia kepada teman yang dipercayainya. Itulah tugas sang pencinta. Membuka satu persatu makrifat kecintaannya pada yang dicinta.

Maka itu, rahsia Tuhan adalah merupakan suatu manifestasi cinta pada hamba-hambaNya.


Jikalau sekiranya sang hamba mengetahui segala rahsia tentang Tuhan,
nescaya tiada lagi keperluan dalam hidupnya. Persis, seseorang yang menuntut ilmu, akan merasakan suatu yang asyik sekiranya memahami sesuatu tentang Pencipta. Fahamannya pendek dan cetek. Ya, memang amat sesuai dengan akal yang terbatas dalam memahamiNya. Itulah maksud ’menuntut’. Menuntut bererti meminta. Meminta sekelumit ilmu yang diberikan untuk para hamba.

Itulah, falsafah cinta selalu berkeliru. Sama ada mengelirukan manusia atau makhluk yang keliru tentangnya. Falsafah cinta selalu memberitahu insan bahawa dirinya memerlukan masa untuk bermain dalam
hati dua jenis manusia. Kebenarannya adalah kasih sayang, dan tariqnya (jalannya) adalah hati.

Falsafah cinta selalu memberitahu manusia, bahawa ’tak kenal maka tak cinta’ adalah suatu yang terbukti pada eksperimen melalui deria dan epistemologinya (pengetahuan). Maka beritahulah siapa yang kenal cinta tanpa mengenal penciptanya? Manusia yang bagaimana menghukum cinta tanpa mengetahui namanya?


Zaman orang-orang tua, bermula ikatan cinta setelah bernikah tanpa mengenal erti cinta pasangan
nya. Ikatan perkahwinan yang penuh dengan rahsia. Malam pertama. Itulah kuncinya. Membuka rahsia perkenalan dengan ikatan yang halal, karamah dari Tuhan.

Tidak sama dengan hari ini, saat ini. Ikatan dua insan bermula sebelum ia halal lagi. Mengikatnya dengan tali agama merupakan daruri yang berlalu hanya kerana takutkan penguat
kuasa. Tak lebih dari itu. Khali dari segala yang bernama realiti cinta dan juga falsafah perkahwinan dalam agama. Metafizik cinta hanya laungan semata, dan hakikinya adalah membuka ruang hawa nafsu dengan pengumpil yang tidak punya deria rasa bernama ’responsibility’.

Takkan mahu aku tunjukkan lagi buktinya. Anak buangan dalam plastik sampah dah berpuluh-puluh dijumpa. Yang dibiarkan hidup pula meringkuk dalam penjara rumah anak-anak yatim tanpa kasih sayang ibu bapa. Penyangak bawah jambatan, doktor cucuk sendiri, samseng kaki pukul, dan seribu satu muka surat lagi untuk aku bukukan ia.


Cukuplah kerana ia manusia yang hilang lencana agama. Tak kenal lagi rahsia dan tak mahu lagi mengenalinya. Bernafas dari paru-paru dosa dan dipimpin tuhan hawa nafsu yang bernama SYAITAN....

No comments: