Tuesday, April 01, 2008

Inflasi Planet Bumi

Setelah selesainya sesi pembentangan kertas kerja modul untuk Adobe Photoshop beberapa hari yang lalu, saya sebagai panel pengisi mengandaikan bahawa - sampai bila kemahiran yang saya turunkan kepada mereka pada hari ini dapat mereka gunakan?

Lalu saya bertanya kepada salah seorang peserta tahun lepas. Jawapan jujurnya sangat lancar.

“Lepas habis kursus tu, boleh la buat sikit-sikit. Tapi lepas dah dua tiga bulan, lupa!”

Ya, itu jawapan yang mudah bagi mereka yang kurang melakukan latihan. Sabtu lepas, sekali lagi saya dijemput untuk mengisi slot berkaitan ‘video editing’. Hasilnya, mereka sangat teruja dan tanpa disuruh pun mereka sudah melangkaui apa yang saya suruh. Itu saya tidak kisahkan, mungkin kerana seronok dan terlalu gembira mencipta sebuah presentation. Mereka sudah dapat melangsaikan satu klip video sebelum saya menyuruhnya lagi.

Ini menunjukkan bahawa minat anak-anak didik saya begitu tinggi dengan foto dan video editing. Namun persoalannya, sejauh mana kemahiran itu mampu mereka latih dengan berterusan? Saya akan menanti hasil-hasil dari kelompok pelapis ini untuk menggantikan mereka-mereka yang telah senior kelak. Saya akan menunggunya!

Inflasi Planet Bumi

Mesir sudah mulai hangat akhir-akhir ini. Matahari yang memacak terik di atas langit sudah menunjukkan tanda-tanda musim panas yang garang akan tiba. Namun Mesir akan tetap menjadi Mesir.

Sudah hampir seminggu lebih akhbar tempatan melaporkan krisis roti di perlembahan Nil ini.

Apa tidaknya, ia menjadi masalah utama yang diperdebatkan oleh pemimpin kerajaan lebih-lebih lagi setelah berlakunya beberapa siri pergaduhan dan pembunuhan di kawasan tempat pengagihan roti.

Biasalah di Mesir. Harga sekeping roti yang naik 5 sen pun sudah riuh dibisingi rakyat dan pergaduhan bakal terjadi di mana-mana. Roti ataupun ‘isyh’ adalah makanan ruji bagi rakyat Mesir, memang patut pun untuk rakyatnya melenting. Silap-silap kerajaan yang memerintah boleh digulung rakyat sekiranya krisis roti ini tidak dapat diselesaikan dengan baik.

Kenaikan harga gandum di pasaran Mesir kini dikatakan telah menjadi punca utama mengapa harga roti menjadi mahal. Di Malaysia juga berlaku perkara yang sama. Sesetengah pembekal mengambil kesempatan menyorokkan simpanan gandum-gandum mereka dan mengambil kesempatan apabila harganya meningkat tinggi kelak.

Beberapa cadangan telah dibuat. Antaranya menggantikan roti yang biasa mereka makan dengan beras dan makarona. Namun perkara itu tidak ideal, kata sesetengah mereka. Harga beras dan makarona juga kini tidak stabil, dan sedang mengalami kenaikan. Ia juga dijangka akan terus naik lagi dalam beberapa bulan yang akan datang.Saya terbaca dalam satu ruangan yang ditulis oleh kolumnis Adly Barsoum. Beliau secara sinis menceritakan idea penyelesaian untuk krisis ini melalui dialog dengan beberapa orang rakannya. Salah seorang rakannya mencadangkan agar kerajaan Mesir membeli segala hasil gamdum dari para petani dan menjadi pembekal terus ke pasaran kedai-kedai. Hal ini dapat mengatasi masalah kenaikan harga yang disebabkan oleh kerenah yang dilakukan oleh golongan pembekal.

Namun secara sinis kolumnis itu berbisik kepada rakannya, menyuruh dia berhati-hati. Golongan ahli perniagaan dan orang-orang politik yang berselindung di sebalik kenaikan harga gandum ini pasti sahaja melenting jika mendengar idea ini dari mulut rakan kolumnis itu. Ya, ada udang harimau di sebalik maggi goreng!

Begitulah senario kenaikan harga gandum dan roti yang secara tidak lansung menyebabkan setiap barang di kedai runcit juga tidak terlepas dari kenaikan harga. Kata orang-orang Mesir - roti adalah umpama udara - adakah boleh diberikan udara itu sesuka hati kepada mereka yang mahu dan dihalangnya daripada orang yang tidak mahu udara? Roti adalah hak rakyat mereka. Biarlah digigit hati dan jantung mereka, tetapi jangan digigit roti mereka!Bisik-bisik :

/* Semua barang naik harga, agak-agaknya apalah barang yang tidak naik harga?
/* Ermm... mungkin harga diri, bukan sahaja harganya tidak naik, malah dikatakan semakin murah. Ya, hanya RM 830 (130 pound) untuk seorang genius !...

No comments: