Monday, April 21, 2008

Mencerna Pemikiran v2

Jangan mempertikaikan kedudukan Kazhimah di mana. Justeru mungkin saya hanya mampu katakan bahawa Kazhimah itu adalah nama sebuah tempat yang terletak di Madinah al-Munawwarah.

Apa rahsianya?

Saya sendiri tidak mengetahui rahsia di sebalik Kazhimah secara total, namun ianya betul-betul telah membuatkan saya menangis. Pergilah ke Iskandariah dan tanya sendiri pada gerangan insan yang mencoret baris-baris keramat ini. Pergilah, dan saya tak mahu menghalang.

Minggu Yang Menekan

Setelah hampir tiga minggu saya membiarkan laman ini menjadi kilang penapaian, saya tiba-tiba berubah hati. Ini adalah kali pertama blog ini bertukar wajah setelah hampir dua tahun berada dalam wilayah coklat. Entah kenapa tiba-tiba terasa bahawa perubahan itu suatu yang memberi inspirasi kepada diri.

Yang pastinya, setiap diri harus berubah. Dan kalau tidak mahu berubah sekali pun, ia telah menjadi hukum alam bahawa seluruh jisim yang bernama makhluk akan berubah. Jika tidak berubah maka kewujudannya itu adalah kewujudan yang wajib. Maka kewujudan yang wajib itu tiadalah haknya keatas diri yang bernama makhluk, kerana kewujudan yang wajib itu adalah zat yang digelar al-Khaliq.

Jika saya meneruskan ayat untuk perenggan di atas, hampir pasti menjadi 2-3 muka panjangnya nanti. Dan anda akan menggelarkan saya pencetus kepada gerakan ilmu kalam.

Cukuplah hanya itu, saya minggu ini cukup-cukup ditekan dengan permasalahan ilmu kalam. Walaupun memberi tekanan yang cukup hebat, namun itu pasti menjadi pencetus yang hebat dalam perbahasan tauhid yang cukup mendalam.

Saya sedang menghadami manhaj dan pemikiran Imam al-Ghazali. Dalam waktu yang sama terkait rapat juga dengan beberapa syakhsiyah Islamiyah, antaranya al-Kindi, al-Farabi dan Ibn Sina yang beberapa potong dari fikrah mereka itu disangkal oleh hujjatul Islam al-Ghazali terutamanya yang berlebih-lebihan dalam permasalahan ketuhanan dan filsafat.

Buat masa ini, saya perlukan masa untuk berselimut dalam ruangan akademik. Mengambil sedikit masa untuk menganalisis, mencerap dan menyimpulkan dengan secukup kudrat yang saya mampu. Bahkan, peperiksaan akhir yang hampir pasti tidak sampai sebulan sahaja lagi pastinya menambah terik keperitan.

Doakan saudaramu ini diberi kekuatan untuk terus berjuang....!

@
:-p Selamat hari lahir yang ke-22 buat **** semalam. Semoga sihat, panjang umur, murah rezeki, dan dikurniakan sakinah oleh ALLAH s.w.t. Moga success selalu!

/* Saya menghadapi masalah tak boleh gunakan huruf besar dalam posting.
/* Ada sesiapa yang boleh bantu?

No comments: