Tuesday, September 09, 2008

Ulam dan Sambal Belacan

Masing-masing kini sedang sibuk. Orang Melayu sibuk bergaduh, orang Islam pun sama juga, orang bukan Melayu pula sibuk menuntut hak. Orang politik pula, di suatu pihak ada yang sedang pening kepala, dan di satu pihak lain pula ada yang sedang merancang kuasa.

Pendek kata yang menguntungkan ialah mereka yang berniaga di bazar Ramadhan. Semua yang sedang sibuk-sibuk tadi singgah untuk membeli juadah berbuka puasa. Sama ada yang tidak berpuasa, muslim atau non-muslim yang sangat sibuk lebih memilih untuk singgah di bazah membeli belah.

tahniah Malaysia khususnya peniaga bazar Ramadhan, anda tetap dihatiku.

Begitu banyak isu-isu dimainkan ketika ini. Nampak sangat sesuatu pergolakan telah berlaku dalam senario politik negara. Para politikus amat-amat runsing dengan hal-hal sebegini.

Walaupun isu-isu berkenaan racism dimainkan dengan alunan tempo yang begitu asyik, namun kalau bukan kerana alat muziknya yang tidak diketuk, sudah pasti ianya tidak akan terjadi.

Sebenarnya bila polemik bersifat perkauman dimainkan, maka kita semua yang akan rugi. Orang bukan Melayu pun sendiri rasa rugi. Kaum bukan Melayu yang mengusai ekonomi nampak ketidakstabilan politik membawa kepada kerugian bisnes mereka. Palaburan dari luar akan tampak mengambil langkah berhati-hati, ini merugikan ekonomi negara sendiri.

Kadang-kadang bila masalah politik yang sebegini tidak sudah-sudah menjadi polemik (walaupun nampak kecil) namun kelihatannya bakal menjadi barah yang lebih besar.

Semua orang rasanya tidak mahu peristiwa 13 Mei kembali. Tetapi kalau sekiranya kekalutan tidak dapat ditangani dengan berkesan, bukan sahaja 14 Mei, malah 25 Julai dan 3 April pun boleh terjadi (tarikh ini dihentam sahaja... huhu).

Ramai juga yang mahu kerajaan ditukar segera. Mungkin sesetengah pihak begitu beria-ia menanti 16 September, kononnya tampuk kepimpinan bakal bertukar kuasa. Sabar dahulu.

Kebanyakan orang Malaysia sudah matang dalam dunia politik, walaupun hakikatnya belum@tidak bijak berpolitik. Sesiapa pun pasti mahukan perubahan kepada yang lebih baik hatta saya sendiri. Tetapi kita perlu berfikir, adakah kerajaan yang mahu ditukarkan itu lebih menguntungkan 'agama' dan bangsa daripada kerajaan yang sedia ada?

Kalau kerajaan yang dikatakan baru itu dilihat mampu mempertahankan tender projek BABI, speaker laungan azan di surau terpaksa diperlahankan dan macam-macam perkara kronik lagi, adakah ia akan MENGUNTUNGKAN AGAMA? Tidakkah Malaysia nanti akan menjadi negara singapore ke-3 setelah Pulau Pinang menjadi yang ke-2?

Hakikatnya orang Malaysia banyak disuap dengan 'sentimen' dalam permainan politik mereka. Memang benar, kadang-kala kita mudah hilang sabar dengan sesebuah gagasan politik yang menjelekkan itu hingga meluap-luap di dada dengan api kemarahan. Kalaupun kebencian kita meluap-luap dengan barisan A, takkan kita sanggup menyokong barisan B yang lebih memburukkan agama dan bangsa kita sendiri?

Politik sentimen inilah yang selalu menjadi barah dalam pemikiran kita.

Mereka kata dalam barisan B ada parti yang menegakkan Islam, parti yang mahu membawa panji Allah dan Rasulnya. Persoalannya pula, adakah parti Islam itu 'mampu' dominan dalam barisan B? Secara idealnya mereka akan kata boleh, tetapi realitinya bagaimana?

Adakah setelah berkompromi menjadi sebuah barisan gabungan, parti itu sudah tidak relevan lagi menyelesaikan isu BABI yang dilaungkan sebelum ini? ataupun menegakkan sebuah negara Islam yang menjadi syariat sebagai akar tunjang utamanya?

Siapalah yang tidak mahu negara ini diperintah oleh kepimpinan Ulama. Hatta saya sendiri pun mahu daulah Islamiyah tertubuh dan ditadbir oleh seorang khalifah mengikut seperti politik ala Rasullullah S.A.W dan para sahabat. Namun persoalannya adakah Islam dan syariatnya itu akan menjadi dominan?

Rakyat biasa seperti saya sangat keliru. Bukan tidak pandai memilih tetapi takut tersalah pilih. Persoalannya bukan pada mampukah mereka memerintah, tetapi persoalannya adakah Islam dan syariatnya akan menjadi DOMINAN apabila mereka memerintah. Kerana di dalamnya ada mata-mata racun yang sememangnya anti-Islam secara jumud. Itulah yang mengusutkan ramai orang.

Selamat Berbuka Puasa.
Tunggu artikel al-Muntazhar (2) selepas ini....

1 comment:

Anonymous said...

ini lah yang saya rasakan...cuma tak terluah....