Friday, October 17, 2008

Cebisan

Banyak perkara yang telah berlalu;

Semalam (16 Oktober) ada majlis sambutan hari raya peringkat BKPJM. Melihat muka-muka hadirin dalam dewan macam meriah. Masing-masing bergelak sakan. Tapi penat diri semacam jadi malas mahu masuk ke dalam dewan. Duduk minum kopi 'o di sutuh barangkali lebih santai.

Inilah pertama kali berjumpa dengan ramai kawan-kawan selepas pulang dari Malaysia. Begitu menghargai, ramai juga yang dapat datang. Yang belum pulang dari Malaysia pun masih ramai. Kebanyakannya pulang bulan Nonember nanti.

Ramai orang bertanya, termasuk ibu dengan ayah, kenapa kawan-kawan yang lain pulang ke Mesir november nanti? itu pastinya agak lewat, memandangkan pertengahan bulan Oktober ini sebahagian kelas sudah bermula.

Soalan itu sepatutnya dinilai. Bahkan rakan-rakan yang bercuti di Malaysia pula selalu bertanya, kenapa pulang awal sangat?

Dalam 10


'Dalam Sepuluh Yang Kugelar Cinta' adalah tajuk bagi sebuah kumpulan cerpen dan puisi. Antologi ini telah berada di pasaran Mesir seawal minggu ini lagi.

Terkumpul di dalamnya 15 buah cerpen dan 10 buah puisi yang ditulis oleh mahasiswa penuntut di Universiti al-Azhar, Mesir. Lima penulis tersebut adalah Hanri, Mohd Zaki M.Noor, Sammaituha Najwa, Syafiq Zulakifli dan Ishaq Hanis.

Harga di Mesir sekitar LE 10 dan jika dipasarkan di Malaysia nanti sekitar RM 10. Jangan ketinggalan untuk mendapatkan naskhah ini. Pasti berbaloi.

Kelas dan Kuliah

Sebahagian kelas di kuliah al-Azhar sudah bermula. Berita gembira bagi penghafal yang malas, silibus hafalan sudah dikurangkan bermula tahun ini di seluruh cawangan. Namun penurunan silibus hafalan ini pastinya mempengaruhi pemarkahan subjek-subjek lain.

Semester ini ada kelas dengan Dr. Abdul Mu'ti Bayoumi lagi. Tahun lepas beliau mengajar subjek Falsafah Islam dan saya begitu menggemari kuliahnya. Beliau seorang yang sangat memahami falsafah islam dan dunia kefalsafahan dengan begitu dalam.

Beliau berjaya menggunakan teknik dakwah yang berkesan dalam kelas, iaitu menyampaikan sesuatu yang sukar dan kompleks dengan ayat yang sangat mudah, hingga menyebabkan saya terpesona dengan hikmah dan kebijaksanaanya. Beliau adalah seorang filosofis (ahli falsafah) dan guru yang sangat-sangat saya hormati.

Kesibukan semakin terasa seperti bahang api yang mula menyala. Moga diri ini diajar lagi dengan adab dan taqwa.

No comments: