Monday, October 13, 2008

Nasihat Buat Penidur


Jika Tuhan menakdirkan saya lambat bangun dari tidur dalam jangka masa lebih kurang seminit, mungkin saya belum sampai di tanah Kaherah jam ini.

Perangai sebegini memang bahaya kalau transit di mana-mana airport. Perangai tertidur sememang merbahaya jika anda mempunyai penerbangan di tengah malam. Waktu yang begitu selesa untuk lelapkan kelopak mata, tiba-tiba dikejutkan dengan panggilan terakhir kemasukan ke pesawat.

Saya jadi bingung kerana masih khayal dengan tidur, sebahagian orang kata 'mamai'. Tetapi apabila melihat jam di tangan tinggal sepuluh minit waktu penerbangan, biasanya waktu sebegini pintu perlepasan sudah ditutup.

Mujurnya, saya selamat. Full stop. Kuasa Tuhan lebih besar, dan saya dikejutkan tepat pada masanya. Jika terlambat seminit, mungkin terpaksa menunggu penerbangan di Changi Airport januari nanti.

Dalam kerepotan transit di Changi airport juga, saya sempat mendapatkan beberapa buku yang penting. Saya sempat menukar duit untuk membeli 'The Clash of Civilizations' dari Samuel P. Huntington dan 'Man Are from Mars, Women Are From Venus' tulisan Dr. John Gray. Akhirnya dapat juga dua naskhah ini setelah lama mengidam.

Udara kaherah panas-panas segar, dan saya begitu bersemangat sekali.

No comments: