Monday, February 20, 2006

:: Antonim ::

Ahh... gelombang demam telah datang melanda. Seluruh tubuh terasa bahangnya. Geseran kuat terasa amat di kawasan kerongkong. Lubang-lubang dikawasan hidung kerapkali tersumbat, disusuli dengan beberapa lelehan-lelehan air terkadang-kadang. Ah.. teramat dasyat dirasakan terutama pada waktu malam. Cubaan... baru ini dinamakan ujian, itupun baru sedikit cuma.

Tadi baru sebentar pulang dari Rumah Negeri Johor, baru selesai kelas Tahfatus Saniyyah (syarah Matan Ajurumiyyah) oleh Syafiq Elias. Malam ini perlu tidur awal sebab esok pagi jam tujuh ada kelas dengan Hafiz Mansor iaitu Ulum Quran dan jam 10.30 pagi pula ada pengajian kitab dengan Dr. Rabi' di Rauq Abasiyy di Masjid Azhar.

Wah... nampaknya esok dan hari seturusnya bakal bergelumang dengan kelas-kelas thaqafah, mungkin balasan setelah dua hari terkurung di rumah akibat kurang sihat. Maklumlah kuliah sudah bermula, dan perubahan cuaca sudah bermula pergerakannya. Mungkin demam yang dikurniakan ini adalah kafarah daripada mencari gaduh dengan blogger-blogger. Huhuhu... kurang kerja sudah.

Hati ini terus mencari-cari jalannya. Tidak tahu dimana, dan masih belum berjumpa jalannya. Istiqamah dan amal perlu berterusan. Amal yang banyak sebenarnya bukanlah jaminan dalam ketenangan. Kerana ketenangan adalah datang dari jiwa. Dan jiwa itu perlu memahami erti keikhlasan. Sebenarnya, sebelum mencari ibadat yang banyak, jiwa ini perlu dahulu mengenal erti ikhlas. Keikhlasan yang tulus, yang bening dari jiwa. Bukan mencari hati yang berdebu...

/* Berdebar-debar menanti perlawanan antara Arsenal dan Real Madrid esok.
/* Bangkit Arsenal.... hahahah....

1 comment:

ibnu noor al-haj said...

assalamualaikum...tunggula kekalahan ARSENAL...