Sunday, February 19, 2006

' Pasar ilmu '

Sepatutnya sudah bermula kuliah minggu ini, tetapi di Kuliah Usuluddin hanya beberapa muhadharah (kuliah) sahaja yang sudah bermula. Selebihnya Syeikh (pensyarah) masih belum memulakan muhadharah. Tetapi di kesempatan masa yang banyak lapang ini dihabiskan di rumah dan di masjid Al-Azhar.

Di Rauq Al-Abbassiy itu tersimpan jutaan ilmu. Ruang itu menjadi tempat bertalaqqi (berguru) antara orang ramai dengan masyaikh yang terdiri dari 'orang lama' Al-Azhar. Di situlah sebenarnya lahirnya keberkatan dari sumber yang paling berharga di Al-Azhar.

Al-Azhar sebenarnya adalah nama bagi sebuah masjid yang dibangunkan sejak dari zaman Kerajaan Fatimiyah lagi. Dari masjid beralih fungsinya menjadi pusat pengembangan agama syiah ketika zaman itu. Kemudian setelah Mesir diperintah oleh kerajaan Salahuddin Al-Ayubi, maka Al-Azhar bertukar menjadi pusat penyebaran agama Islam yang ulung terutamanya bagi puak Sunni.

Dahulunya masjid itulah yang menjadi saksi lahirnya para ulama' dan cendikiawan Islam yang kemudiannya bertebaran berdakwah ke seluruh alam.





Wah... bunyinya macam nak buat artikel tentang Al-Azhar Asy-Syarif. Banyak perkara yang perlu disediakan kerana Al-Azhar ini berselindung di sebalik jutaan fakta-fakta sejarah yang tidak saya ketahui. Mainan politik, kepentingan peribadi dan banyak lagi sejarah dan isi tersirat di belakang jejaka bernama Al-Azhar ini dan mungkin tidak diketahui sesiapa, mahupun tercalit di sejarah dunia.

No comments: