Wednesday, February 01, 2006

Sinai... Antara Suka Dan Duka....

Perkataan 'mengagumkan' dan lafaz 'Subhanallah' sering terlafaz dibibir. Semacam ada kesaktian. Hakikatnya memnag mengagumkan. Sinai mengukir tempat dihati ini. Semacam ada panggilan untuk ke sana lagi. Dari hari pertama ke Terusan Suez hinggalah hari ketiga ke Toba, perjalanan yang penuh ketenangan ini dihiasi panorama bergunung-ganang yang mungkin jarang ditemui di mantiqah (kawasan) lain.

'Jabal Tursina' adalah salah satu destinasi di Sinai ini. Bukan kami sahaja, malah bagi pelancong luar yang meluangkan masa di bumi kontang ini. Puncak Jabal Tursina menjadi saksi penaklukan ekspedisi kami. Tidak lansung dapat membayangkan bagaimana begitu penat sekali Nabi Musa a.s bermunajat di puncaknya, turun naik untuk berbicara dengan ALLAH, dan menanggung segala kerenah manusiawi kaumnya Bani Israel yang teramat degilnya. Sukar memikirkannya dengan fikiran tabi'i.

Sempat juga dalam saat-saat kesejukan dan menanti masa pendakian ini untuk mengeluarkan nota kecil dan menulis beberapa catatan pada waktu itu :

"(28/1/2006), 9.50 mlm. (Tempat) : Wadi al-Muqaddas.

Keadaan sangat sejuk ketika ini. Tidak pasti berapakah sukatan celsius kesejukan di tanah suci Wadi al-Muqaddas ini. Tanah di mana bermukimnya NabiMusa a.s dan kaumnya Bani Israel.
Memang menakjubkan. Dan kagum sekagum-kagumnya. Sukar tergambar betapa klasik dan uniknya gurun bergunung-ganang ini. Wadi al-Muqaddas, wadi yang dikelilingi oleh puluhan gunung batu yang tinggi. Di sini terdapat Wadi al-Arbain dan juga Uyun Musa (mata air nabi Musa), dua belas pukulan yang menjadi dua belas mata air untuk dua belas suku kaum Bani Israel.

Rombongan ketika ini sedang menunggu saat-saat jam 12 malam untuk memulakan ekspedisi pendakian Bukit 'Tursina', tempat di mana Nabi Musa a.s berbicara dengan ALLAH diikuti bersama 70 orang dari kaum Bani Israel.

Mulut ini tidak henti-henti menghembuskan wap panas tatkala bernafas. Tubuh menjadi tebal diseliputi lapisan-lapisan baju sejuk. Tidak pernah mungkin para rombongan merasainya di tanah air sendiri. Sangat sejuk. Oh... bagaimana aku boleh dapat kepanasan di gurun 'Sinai' ini..."

No comments: