Friday, May 11, 2007

Dogmatism Rambut Karat

“Kalau pakai tudung tapi perangai tak senonoh, terkinja-kinja, macam peleset keluar dengan lelaki, serupa aku tak payah pakai tudung. Nanti memalukan agama ajer!!!”....

Selalu juga sebenarnya terdengar ayat semacam ini melalui celah-c
elah lubang telinga, terutamanya ketika di Malaysia. Aku bersetuju!! (angkat tangan). Kerana di sana terdapat kebenarannya. Ya, sangat teruk dan memalukan agama. Tetapi sabar dahulu, jangan terlalu bersikap dogmatik terhadap idea-idea seperti ini.

Walaupun aku bukan
dari jenis kambing, ataupun beberapa lagi spesies beruang, namun kami punya satu persamaan, iaitu tidak ditaklifkan (dipertanggungjawabkan) untuk memakai hijab, atau kata lainnya ’veil’. Dalam erti kata sebenar, seseorang lelaki tidak diwajibkan untuk memakai hijab, seperti mana orang perempuan diperintahkannya.

Di dalam Al-Quran ada tertulis:

يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لأزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا

(Hai Nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin: Hendaklah mereka melabuhkan jilbabnya ke seluruh badan mereka. Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, karena itu mereka tidak diganggu. Dan Allah adalah Maha pengampun lagi Maha penyayang)
Surah Al-Ahzab : 59

Dalam ayat ini, jelas menunjukkan betapa sayangnya Maha Pencipta terhadap
hamba-hambanya yang bernama wanita. Diangkatnya martabat kaum wanita daripada eksploitasi maha hina puak-puak jahiliyyah kepada status perorangan dalam kehidupan beragama.

Jelas di dalam ayat ini, Allah s.w.t
menyatakan sekali sebab mengapa diperintahkan wanita agar mengenakan hijab dan sekaligus melabuhkannya; adalah supaya membezakan antara orang yang beriman dan orang yang kufur, dan supaya mereka terpelihara dan tidak diganggu.

Baiklah. Kita berbalik kepada ayat tadi:


“Kalau pakai tudung tapi perangai tak senonoh, terkinja-kinja, macam pelesit keluar dengan
lelaki, serupa aku tak payah pakai tudung. Nanti memalukan agama ajer!!!”....

Setelah kita menilai validitas (kebenaran) yang terdapat di dalam
kata-kata ini, mari nilai kata-kata lain yang setaraf dengannya juga.

”Kalau pergi haji tapi perangai tetap sama begitu, terkinja-ki
nja, macam pelesit dengan lelaki, serupa aku tak payah pergi haji. Nanti memalukan agama ajer!!!”...

Begitu? Ataupun, kan mudah kalau sebut sahaja begini, tak perlu lagi bersusah-susah untuk memikir analogi:


”Kalau jadi orang Islam tapi perangai tetap sama begitu, terkinja-kinja, macam pelesit dengan lelaki, serupa aku tak payah jadi orang Islam. Nanti memalukan agama Islam itu ajer!!!”...


Astaghfirullah. Nah, maka kamu sudah berpuas hati?


Sebetulnya, yang kita perlu lurus
kankan di sini adalah mentaliti dan sikap masyarakat kita yang sudah bengkok, bukan mencari sebab dan seribu alasan untuk mengelak dari kewajiban berhijab. Sebab utamanya adalah, rata-rata yang menggunakan ayat ini adalah mereka yang bukan dari kalangan orang yang berhijab, tetapi golongan yang sebaliknya!

Sikap sebegini s
ebenarnya adalah amat merbahaya, cenderung untuk menggunakan metodologi kiasan ataupun analogi untuk kesenangan hawa nafsu semata-mata.

Berhijab, memakai tudung, pergi haji atau terminologi yang setaraf dengannya pada asalnya adalah bersifat taklifiy, iaitu sesuatu yang menjadi kewajiban keatas orang yang diwajibkan pada diri mereka. Sekiranya tidak melakukan, maka individu yang tidak mengenakannya itu secara sedar telah mendekatkan diri pada pintu-pintu dosa.

Jadi, sudah tentu ia tidak ada kena mengena dengan aspek sikap, perangai dan juga ’attitude’ yang seperti belangkas itu
. Kerana amat jelas, bukan semua orang yang berhijab itu sikapnya terkinja-kinja dan berpele’setan’, bahkan ia terbentuk hasil daripada sikap si pemakai hijab itu secara individu, bukan secara berkumpulan.

Situasi ini tak ubah seperti mana pe
mbayaran cukai. Jika sesuatu cukai itu diwajibkan ke atas seluruh rakyat di sesebuah negara, maka kewajiban itu terletak pada setiap individu. Kalau dah bernama rakyat, maka kewajiban adalah untuk mukallaf yang bernama rakyat. Tak kiralah sama ada individu itu pencuri, perogol, pemain pakau, ketua kampung, imam, tokoh korporat atau menteri, kesemua mereka itu wajib membayar cukai.

Sama juga halnya dengan si pemakai hijab. Kalau sudah ditakdirkan berjantina wanita, maka
kewajibannya memakai hijab adalah kepada semua yang bernama wanita seperti mana perintah Allah s.w.t dalam ayat ke-59, surah al-Ahzab itu tadi.

Soal dia melakukan dosa, atau beberapa lagi kes-kes yang wajar untuk tidak dimaafkan, maka
itu adalah dosa yang perlu ditanggung oleh individu itu sendiri, bukan pada semua pemakai hijab. Oleh itu, mereka yang memakai hijab itu sesungguhnya telah terlepas daripada kemurkaan Allah dalam hal kewajiban memakai hijab dan melaksanakan perintahnya. Mereka itu telah diasingkan daripada dosa orang yang menafikan kewajiban berhijab. Dan sesungguhnya, dia telah pun menyempurnakan sebahagian dari agamanya dan juga perintah dari Tuhannya.

Maka halnya, ayat-ayat yang kerap kita dengar melibatkan golongan yang memakai hijab ini pada pandangan saya adalah sesuatu yang bersifat provokatif dari orang yang prejudis, jahil dan punya kekaratan di dalam hati. Ya, bagi mereka
yang tidak berhijab pula sebenarnya mereka ini lebih kepada terperasan cantik bila mempertontonkan rambut karatnya itu pada manusia di sekitarnya, walhal sesungguhnya mereka itu kufur nikmat dan tidak pernah bersyukur dengan hikmah yang diperintahkan oleh Allah s.w.t.

Saya bukanlah orang yang pandai menilai cantiknya rambut, tetapi cukuplah seka
dar menyatakan betapa ingin muntahnya melihat rambut yang berkarat, kerana halnya tuan badan yang tidak pandai jaga. Sepatutnya anda perlu menyapukan minyak gris setiap hari, ataupun menggunakan pelbagai lagi teknik-teknik anti-karat yang lain seperti mengecat ataupun menyadurnya dengan tembaga, besi atau mungkin dengan timah barangkali.

/* Suka rambut hitam, maklumlah orang Asia...

No comments: