Thursday, September 06, 2007

'Konon' dan 'Kononya'

Orang-orang yang pergi berperang, akan membawa bersama mereka peralatan senjata yang mencukupi. Mereka tidak lain mahu menang. Tidak ada satu pun kumpulan yang pergi berperang, tetapi mahu kalah. Mereka akan mengatur strategi, memenangi taktikal musuh dan mempengaruhi semangat juang para tentera untuk terus menang.

Perang bukan sahaja berlaku di darat, air atau udara, bahkan konsep per
ang adalah begitu luas. Perang juga berlaku di atas helaian kertas, di lembaran skrin monitor dan juga pada bukaan mulut manusia. Maka, perang merupakan suatu tindakan manusia yang universal, tidak berlaku hanya pada keinginan menakluki sesebuah negara, bahkan juga berlaku di antara pemikiran manusia.

Bunyinya seperti berbelit-belit. Tetapi apa yang ingin disampaikan ini adalah perkara yang berada di hadapan mata kita. Ya, manusia memang bebas dan mempunyai hak untuk bersuara. Tetapi kalau meletakkan hak itu bukan pada tempatnya, maka ia bukanlah sesuatu boleh
dianggap keadilan, bahkan kezaliman. Nah, ini adalah kezaliman daripada mereka yang selalu diberi kepercayaan oleh manusia.

Dalam lapangan keintektualan, saya kerap kali tidak melepaskan
peluang untuk mengikuti perang intelektual diantara ahli golongan tersebut (sebahagiannya bersuara walaupun bukan ahlinya). Di dada akhbar perdana misalnya, setiap hujung minggu adalah merupakan hari untuk melontarkan batu terhadap musuh yang tidak sealiran. Saya kerap kali tidak melepaskan peluang untuk membaca makalah mereka dan kadang-kadang ketawa kecil dengan gelagat sundal ini.

Tidak kiralah berjawatan tinggi atau rendah, guru atau pens
yarah, ’mufti’ ataupun pengarah (lebih-lebih lagi dua regu ini), hampir kebanyakannya sama sahaja, menjelerkan sikap tidak matang mereka di helaian-helaian akhbar mingguan kita. Tak habis-habis mendabik dada ingin memenangi fokus para pembaca dengan wacana keintelektualan yang berat sebelah dan bersikap tidak neutral di dalam mengutarakan perselisihan. Hanya yang mereka tahu ingin menang bicara di khalayak pembaca agaknya.

Mungkin ini kesengajaan yang bijak diatur oleh media massa yang tersihir untuk menarik sidang pembacanya. Malah, mungkin juga para editor
ingin mengajak pembaca bermain catur dengan buah hitam-putih para ilmuan yang diminta untuk menulis di akhbar mereka. Maka, di sinilah selalunya hak dan maruah agama kita dipulas, malah kerapkali tergadai!

Dengan berbolak-balik mengenai perkara-perkara khilafiyah yang sememangnya tidak habis-habis, mereka begitu seronok bermain-main dengan isu-isu sensitif berkaitan agama yang selalu dicemarkan oleh tangan-tangan mereka sendiri. Walhal mereka selal
u lupa (atau mungkin disengaja, kerana perkara ini sedia maklum), bahawa dengan dibangkitkan perkara-perkara sebegini boleh menimbulkan perselisihan pegangan dan perbalahan umum di kalangan masyarakat Islam umum yang tidak mampu untuk menilai dengan sewajarnya, lantaran kekurangan ilmu-ilmu asas dalam agama.

Suatu perkara yang sewajarnya diketahui oleh para pembaca sekalian
(kerana para pembaca kerap ditipu), iaitu penggunaan senjata verbal oleh mereka yang menulisnya. Jika khalayak yang membaca perasan, salah satu perkataan yang seringkali digunakapai oleh mereka yang tidak bertanggungjawab ini adalah perkataan ’konon’ ataupun ’kononnya...’. Jika anda tidak percaya, dipersila untuk merujuk artikel-artikel mereka yang lalu. Saya sudah puas dan termuntah-muntah kerana begitu loya anak tekak membacanya walaupun rasanya agak manis.

Saya suka untuk membawa suatu contoh kepada anda mengenai istilah 'kononnya' ini. Cuba anda perhatikan ayat di bawah :-


”Pada suatu masa dahulu, ada sebuah tasik yang diberi nama Tasek Chini. Dibe
ritakan bahawa kononnya terdapat seekor naga yang tinggal di dasar tasik itu....”

Nah, jika saya seorang kanak-kanak dibawah usia 8 tahun, sudah tentu saya mempercayai mitos dan dongengan berkaitan kewujudan naga itu. Tetapi saya yakin, jika mereka membaca sekali lalu mengenai artikel di dada-dada akhbar, pasti ramai
pembaca yang kerap ditipu dengan perkataan ini sekalipun umur mereka yang membaca ini di atas usia 15 tahun hanya kerana penulis meletakkan perkataan ’kononnya’ di dalam ayat mereka. Walhal sudah tentu perkataan itu telah sedia maklum merupakan sesuatu argumentasi yang belum pasti, bersifat lagenda, ada 'sidq' dan 'kazib'nya, bertema dongengan dan hikayat kanak-kanak zaman purbakala. Aduh kasihan mereka yang membaca!

Maka inilah dia perkataan yang teringin sangat saya sebutkan kepada mereka yang sering menipu, ditipu, tertipu dan dimanipulasikan oleh tangan penulis. Sesuatu prasangka dan dakwaan kabur yang tidak disusuli dengan bukti dan kekuatan dalil yang jelas. Mirip peluru sasar yang ditembak lepas dengan bebas tan
pa hala tuju. Ia merupakan sebuah prasangka dongengan ciptaan para ilmuan yang mahu dirinya menjadi juara antara sekalian juara hanya dengan peluru-peluru dongeng purba yang dilepaskan dari tangan orang yang diamanatkan oleh agama yang suci dan kesarjanaan ’PHD’! Ya, hanya kerana ramai pembaca kerap 'ditipu' dengan perkataan 'kononnya'.

Sungguh halus 'pesimisme'nya. Senjata yang beremosi dan provokatif dari para tokoh ilmuan. Bila diperhalusi dalam-dalam, perkataan ini gemar digunapakai oleh mereka yang pro-sesuatu (lebih-lebih lagi untuk menyampai 'isme'nya), untuk mengaburi mata pembaca mengenai apa yang ingin disampaikannya. Secara jujur, ia adalah tidak wajar digunakan oleh seorang agamawan yang bertaraf akademik, dengan meletakkan persijilan PHDnya, apatah lagi berbincang tentang agama. Kerana perkataan 'konon' adalah satu prasangka yang belum terbukti kesahihannya (sidq dan kazb) dalam lapangan akademik, malah menipu para pembaca, seterusya menafikan dan merendah-rendahkan pendapat orang lain tanpa mengemukakan bukti yang kukuh kepada para pembaca.

Inilah hakikat sebenar yang diperintahkan oleh Allah s.w.t, agar manusia ber’tabayyun’ (seperti dalam firman Allah s.w.t dalam surah Hujuraat, ayat 6) dan menjauhi daripada prasangka-prasangka manusia yang tidak berdasarkan epistemologi dan keberadaan yang jelas, kerana ianya meruntun manusia kepada bahana dosa semata-mata.

Firman Allah s.w.t dalam surah Hujuraat, ayat 12 :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ

(Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan dari prasangka, sesungguhnya sebagian prasangka itu adalah dosa)

Maka itu, selagi masih ada pihak-pihak yang tidak memberi keadilan terhadap konsep perselisihan dan khilafiyyah ini diberi peluang menulis, maka selagi itu kita membenarkan rahmat agama kita dicabuli oleh mereka yang berkepentingan. Mereka harus sedar, bahawa ummat Islam menghadapi musuh yang lebih besar daripada ini. Musuh yang mencucuk-cucuk untuk memecahkan benteng persaudaraan dan kesatuan yang sudah sekian lama dibibitkan oleh Baginga s.a.w, sejak dipersaudarakan antara kaum muhajirin dan ansar lagi.

Kita punyai musuh yang lebih besar dari itu wahai saudara-saudaraku. Musuh yang sentiasa ingin melihat ummat Islam kita berbalah, berbunuh-bunuhan dan bermusuhan sesama sendiri.

Oleh itu, hakikat konsep kesatuan (tauhidic) inilah yang seharusnya difikirkan oleh golongan ilmuan ini, bukan hanya bertekak-tekak dalam permasalahan furu’ sahaja. Mereka harus sedar bahawa perjuangan mereka bukanlah untuk mengisi perut antara golongan mereka sahaja, tetapi perlu berlandaskan tarbiyah manhaj Rabbani, iaitu menjadikan isi tarbiyah perjuangan mereka kearah keTuhanan, perjuangan yang memerlukan ummat Islam kembali meletakkan agama sebagai cara hidup mereka.

No comments: