Tuesday, May 06, 2008

Edisi Otak Tepu

(Entri ini barangkali berlagu dengan nada yang agak (baca: sangat) santai)

Sudah lama tak menulis 'report'. Mungkin kebanyakan entri saya akhir-akhir ini bernada serius. Kebanyakannya ditulis dengan rima akademik. Ayatnya pasti skema, teratur kemas, dengan susunan noktah dan diselangi dengan jarak sebelum memulakan huruf bagi ayat yang baru.

Kepala berat, namun syukur hati makin tenang. 19 hb mula peperiksaan, namun buku-buku banyak yang belum dilangsai. Sekarang sudah masuk minggu-minggu persediaan. Biasanya kalau waktu-waktu macam ni, aku selalu bertapa di rumah. Lebih tenang berbanding menahan sinar matahari di luar.

Huh, sudah pening. Malam ini, alhamdulillah. Dapat juga habiskan kitab kedua untuk subjek aliran pemikiran (tayyarat). Sehari suntuk berpulas. Kitab kecil yang tidak berkulit ini sangat berat. Berat bukan pada dasar ukuran kilo, tapi diukur dari segi isi dan huraian yang betul-betul akademik dan philosophic.

Pechot (housemate) dah start exam tadi. Lepas ini bakal diikuti dengan yang lain, Firdous, aku, Kemal dgn Haziq (semua ni housemate). Semoga semua housemateku ini (termasuk diri sendiri) dapat natijah yang cemerlang dalam exam diorang ni. Yang asyik berangan2 nak bina masjid tu, aku pun harap2 dipermudahkan. Nanti takde la asyik nampak macam ala2 meroyan jer.

Seronok belajar ni sebenarnya. Tapi nampaknya makin lama kepala aku makin botak!

Aku pernah usulkan mende ni kat ibu ngan ayah aku dulu. Pasal krisis rambut ni. Huhu.. Ayah aku ketawa. Dia kate suruh tengok macam kepala die, dah nak botak dah bahagian depan. Aku cakap, memang ler, tu 'standard' la bagi orang2 yang dah berumur. Tapi aku ni umor baru je nak masuk suku abad, dah alami kebotakan. Aku tak nak time kawin nanti, tanjak aku asyik2 jatuh jer!!

Mak aku lagi best. Sambil ketawa dia cakap, "okay ape, baru nampak macam profesor!!!"

Tapi tu dulu, tahun lepas mungkin. Tapi sekarang alhamdulillah dah kurang skit. Aku rasa mybe sebab aku dah tukar dari pakai gel kepada minyak zaiton. Nampak macam dah ada kurangnya. Paling ketara bila tiba time exam. Tapi bila abis exam, tengah cuti2 Malaysia, takde pulak gatal2 rambut ni nak gugur.

Berbalik pasal rambut ni, aku pernah tanye sorang doktor kat klinik mase aku hantar emak aku pegi klinik dulu.

Aku tanye die, "doc, ade tak petua2 macam mane nak kurangkan kebotakan pada rambut?"

Dia kata biasanye kebotakan ni adalah penyakit keturunan, ataupun orang yang terlalu banyak stress, mybe pasal kerja or something else. Aku pun angguk je la tanda paham. Aku malas pulak nak tanya die lebih2, sebab kepala die pun dah tinggal separuh jugak keluasan rambutnya.

Tapi pada aku rambut ni bukanlah masalah utama, sebab kalau takde rambut pun boleh hidup jugak. Aku tengok orang arab yang botak tu rilek jer. Rambut botak, perut boroi, tapi orang macam tu la yang selalu dapat pimpin awek2 yang cun pegi jalan2. Tak gitu?

Philosophic

Ni lagi satu hal. Dalam diri aku ni sebenarnya ada keinginan yang sangat kuat terhadap dua perkara. Pertama, fotografi. Kedua, yang philosophic. Aku tak tahu kenapa aku terus segar kalau dua topik ni dibicarakan. Bukan bermaksud aku ni tak bernafsu pada orang perempuan, bukan begitu. Kena paham situasi okay? Nanti2 la kalau aku ade masa aku cerita pasal falsafah cinta ni.

Sekarang ni kita go on to the topic. The Philosophic... Aku semacam kenal dengan dunia falsafah ni sejak tingkatan empat. Waktu tu belajar tentang sejarah ketamadunan dunia, khususnya eropah. Waktu tu aku baca tentang tamadun. Dalam bahasa arab disebut 'hadarah' dan dalam bahasa inggeris disebut 'civilization'.

Waktu tu fikiran aku semacam bermain catur. Memikir teori dan strategi. Aku nampak bahawa kebanyakan tamadun dunia yang berkembang dan memuncak disebabkan oleh peranan golongan yang dipanggil ahli falsafah.

Tak kira tamadun apa sekalipun, Yunani, Rom, tamadun Islam, eropah dan tamadun2 yang sebelum diorang pun. Diorang ni semua bangkit dengan kekuatan ilmu dan falsafah masing2. Falsafah Yunani sebagai pemula (walaupun dikatakan bahawa sebelum Yunani dah ada falsafah dari Asia timur seperti Mesir, India dan China). Tapi falsafah Yunani ni terkenal hanya dengan Socrates, Plato dan Aristotle jer.

Yang paling aku kagum ialah falsafah orang2 muslim. Falsafah telah membangunkan keilmuan orang2 Islam kerana ia selari dengan apa yang dianjur dalam al-Quran. Aku lagi kagum sebab orang2 eropah pun kagum dan mencedok teknologi, sains dan falsafah dari orang Islam.

Kemudian dibangun tamadun eropah juga dengan falsafah. Namun banyak pro dan kontra dalam falsafah moden di eropah.

Aku pun berfikir. Kenapa falsafah begitu memberi kesan dalam pembinaan tamadun? dan jelas orang2 Melayu tidak mampu membangun tamadun kerana mereka tidak mempunyai kekuatan falsafah melayu yang tersendiri. Aku nampak walaupun melaka dulu menjadi terkenal dengan pusat perdagangan, tapi masih tidak mampu menjadi tamadun yang gemilang dan disanjung dunia.

Mase tu baru tingkatan empat. Walaupun aku tahu peranan orang falsafah, namun aku sendiri tak tahu apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan 'FALSAFAH'!!!

Maka sejak itulah aku berminat untuk tahu pasal falsafah. Waktu lepas STAM, aku jenguk2 di universiti2 tempatan kalau2 ada yang menawarkan kursus falsafah. Ada. Di UKM, degree usuluddin dan falsafah jika aku tak silap. Namun aku fikir2, alang2 nak menuntut ilmu, baik cari guru yang sebaiknya. Maka, aku pilih al-Azhar sebagai guru.

Walaupun di sini sudah tahun yang ketiga, namun aku baru masuk ke pengkhususan falsafah baru setahun yang lalu. Sekarang ni alhamdulillah, pencerahan demi pencerahan yang aku dapat. Namun ilmu ini bukan hanya setahun dua untuk didalami. Ia perlu kepada kematangan. Kerana banyak pro dan kontra dalam falsafah. Semua tu kena melalui banyak proses analisis.

Namun syukur alhamdulillah kerana aku dicerahkan dengan falsafah dalam ruang lingkup islami. Amat bahaya bagi orang muslim yang menceburi bidang ini tanpa metodologi Islami kerana ia banyak melibatkan akidah dan kepercayaan.

Jadi, jiwa 'philosophic' tu macam dah sebati dalam jiwa aku. Sebab itu aku beritahu, dalam diri aku ada 2 perkara yang betul membuatkan aku bernafsu. Sekiranya ada topik perbualan tentang perkara ini pasti aku akan jadi segar. Iaitu berkenaan dengan kekameraan (fotografi) dan sesuatu yang philosophic.

Kalau boleh aku tambah dua lagi. Satunya, bolasepak. Dan satu lagi, amat segan untuk aku beritahu. Namun sebagai seorang yang bujang, aku diajar untuk tidak pandai menipu. Mungkin aku hanya boleh beritahu ianya adalah gabungan dari huruf P+E+R+E+M+P+U+A+N. Alhamdulillah. Ya, aku adalah lelaki diparas normal.

No comments: