Sunday, May 18, 2008

Sejenak Tentang Pemikiran (4)

[ Ini adalah entri sambungan Sejenak Tentang Pemikiran (3) ]

Ketika kajian mengenai fizik kuantum menjadi buah mulut dalam dunia sains, sukar untuk tokoh-tokoh fizik klasik menerima teori mekanik kuantum ini termasuklah tokoh fizik zionis, Albert Einstein. Beliau sendiri mengungkap bahawa 'Tuhan tidak bermain dadu dalam alam semesta' (I cannot believe that God plays dice with the universe) untuk menggambarkan penolakannya terhadap konsep kebarangkalian (probabalic) ini.

Apabila teori Mekanik kuantum sudah begitu pesat diterima oleh komuniti ahli-ahli fizik moden, teori ini digunakan untuk mengkuantumkan alam semesta dan dikaji secara mendalam oleh Hawking, Hartle dan lain-lain yang membenarkan kewujudan alam semesta ini daripada ‘tiada’ kepada ‘ada’ melalui proses penerowongan (fluktuasi vakum).

Pada dasarnya, kita hanya dapat mengetahui berlakunya sesuatu peristiwa kuantum itu di tempat ataupun pada ketika yang tertentu sahaja, tetapi tidak dapat mengetahui serentak di mana sesuatu atom (atau mana-mana zarah juzuknya seperti elektron) berada dan bagaimana ia bergerak.

Dengan teori mekanik kuantum ini, maka secara sinisnya telah meruntuhkan teori mekanik Newton, kerana tenaga tidak lagi dianggap bergerak secara selanjar tetapi secara diskret (terputus-putus). Prinsip Newton mungkin benar di alam makro namun dalam alam mikro ia tidak dapat mematuhi hukum mekanik Newton.

Objek dalam alam mikro seperti elektron dan proton kadang kala seperti gelombang. Berdasarkan teori fungsi gelombang Erwin Schrodinger, dalam keadaan-keadaan tertentu ia dapat meramalkan kelakuan sesuatu zarah atom hingga ke suatu tahap sahaja. Tetapi selepas itu fungsi tersebut menunjukkan keanehan-keanehan pada kelakuan zarah.

Ini secara tidak lansung telah membawa pencerahan kepada para saintis bahawa fizik kuantum bukan sahaja dikaitkan dengan hakikat kuasa Tuhan dan mistisisme, bahkan juga merupakan hujah bagi kewujudan 'ar-ruh'. Perihal ketidaksempurnaan hukum fizik ini juga diutarakan oleh sesetengah saintis untuk menghuraikan masalah yang melanda dunia magnetik dan radioaktif.

Di sinilah titik pemisahan dan perpindahan dari sebuah lapangan ilmu yang dipenuhi dengan hukum-hukum fizik kepada suatu bentuk lapangan yang keluasannya melampaui pemikiran manusia yang dinamakan metafizik.

Malah tidak hairan jika saya terbaca dalam cerita mengenai para auliya' yang sekejap berada di sini, tiba-tiab sekejap lagi berada di tempat lain. Baru sebentar tadi berada di sebelah kita, tiba-tiba dua-tiga minit berlalu sudah berada di Kota Suci Mekah!

Konsep seakan-akan ‘pengklonan diri' ini bermakna pemecahan fungsi gelombang boleh dilaksanakan seperti yang boleh dibuktikan secara ujikaji fizik. Malah satu fenomena kebalikan ‘penyatuan diri’, contohnya penyatuan fungsi-fungsi gelombang berlaku dalam pembentukan kondensasi Bose-Einstein yang berlaku pada suhu hampir sifar Kelvin.

Banyak riwayat tentang kekeramatan ahli-ahli sufi ini yang boleh memendekkan masa dan menerowong ke tempat yang jauh dengan sekelip mata, satu perkara yang tidak mustahil seperti yang diberitakan oleh al-Quran.

Bahkan di dalam surah an-Naml sendiri terdapat kisah seorang hamba Allah pada zaman pemerintahan Nabi Sulaiman yang menawarkan untuk memindahkan sebuah singgahsana demi Nabi Sulaiman dalam kiraan masa tidak sampai sekedip mata (within the twinkling of an eye!). Firman Allah :

قَالَ الَّذِي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتَابِ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُكَ فَلَمَّا رَآهُ مُسْتَقِرًّا عِنْدَهُ قَالَ هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي أَأَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ وَمَنْ شَكَرَ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ كَرِيمٌ

Berkatalah seorang yang mempunyai ilmu dari AI Kitab: "Aku akan membawa singgasana itu kepadamu sebelum matamu berkedip". Maka tatkala Sulaiman melihat singgasana itu terletak di hadapannya, iapun berkata: "Ini termasuk kurnia Tuhanku untuk mencoba aku apakah aku bersyukur atau mengingkari (akan nikmat-Nya). Dan barangsiapa yang bersyukur maka sesungguhnya dia bersyukur untuk (kebaikan) dirinya sendiri dan barangsiapa yang ingkar, maka sesungguhnya Tuhanku Maha Kaya lagi Maha Mulia"
(An-Naml : 40)

Selain daripada itu, suatu aspek baru yang timbul dari kajian fizik kuantum ini juga adalah teori kekabutan kuantum ataupun 'quantum chaos'.

Menurut teori chaos, walaupun pada prinsipnya terdapat hukum sebab dan akibat dalam alam semesta sehingga dapat diramalkan kejadiannya (seperti hukum graviti), tetapi terdapat juga fenomena-fenomena semula jadi lain yang tidak dapat diramal, seperti kes ramalan cuaca. Kes-kes seperti ini mempunyai sifat 'kebarangkalian' (probabalic) kerana tidak ada hubungan yang jelas antara sebab dan akibat.

Maka, sifat inilah yang mengungkap bahawa penemuan fizik kuantum pada hakikatnya telah mengangkat kepercayaan agama terhadap kosmologi pada penciptaan alam semesta ini, sekali gus mengesahkan dan mengiktiraf keagungan Tuhan yang Menciptakannya.

Sains moden secara tidak sedar telah membuktikan bahawa kelansungan alam tabi'i yang sedang berlaku ketika ini bukanlah dipengaruhi oleh hukum causality (sebab dan akibat) yang ditaklid dari mekanik Newton-Descartes, bahkan ianya disebabkan oleh iradat (kehandak) Allah s.w.t yang meliputi seluruh kejadian alam ini. Mungkin kelansungan dari hukum sebab dan akibat tadi boleh kita letakan ia sebagai suatu bentuk kesempenaan (occasionalisme) dalam hukum alam.

Sesungguhnya, pemerhatian kita terhadap kegagalan ujikaji fizik moden pada hari ini secara tidak lansung telah menghubungkan kembali pengaruh metafizik yang terhimpun dalam agama. Ia secara beransur-ansur telah membawa kepada wujudnya kecenderungan di kalangan fizikawan untuk menyelesaikan fizik kuantum yang tidak lengkap dengan menoleh kepada pengalaman agama, sepertimana yang banyak dilakukan oleh fizikawan muslim.

Mekanik kuantum secara tidak sedar telah membawa dunia sains kepada sebuah bentuk transasi, iaitu dari gelanggang sains fizik kepada sebuah lapangan metafizik. Tidak hairan jika sebahagian ahli fizik menyatakan bahawa dengan kemunculan teori kuantum ini seolah-olah telah membawa dunia sains fizik moden kepada suatu titik penghujung.

Tambahan: Beberapa cendikiawan dan saintis Islam dalam kajian mereka mengenai fizik kuantum ini telah menemui suatu hakikat, bahawa dengan keruntuhan mekanik Newton yang sekular itu telah membuka suatu pencerahan kepada akal manusia moden ini mengenai pemikiran al-Ghazali suatu ketika dahulu mengenai konsep kewujudan alam fizikal.

Bagaimanakah pemikiran al-Ghazali ini dikatakan boleh menyelesaikan kekalutan yang melanda bidang mekanik kuantum dan teori fizik moden yang lain?

Saya akan terus menulis untuk mereka yang mahu berfikir.

(bersambung)

No comments: