Thursday, October 11, 2007

Wujudkah 'Armenian-Genocide'?

Oleh : Ishaq Hanis Asmail

Semalam, sumber berita dari The Washington Post melaporkan bahawa majoriti daripada sidang Foreign Affairs Committee (Kongres Suruhanjaya Kebajikan Luar) yang berpangkalan di Amerika Syarikat, telah menyatakan sokongan mereka terhadap resolusi ‘Armenian Genocide’, yang mendakwa telah berlakunya perbantaian secara kejam terhadap orang-orang Armenia oleh Kerajaan Turki Othmaniyah sekitar 90 tahun yang lalu.

Resolusi yang dibentangkan di Washington itu juga turut dilaporkan sedikit sebanyak memanaskan hubungan antara kerajaan Turki pimpinan Erdogan dengan kerajaan pimpinan Bush dan sekutu mereka dari kelompok Kesatuan Eropah.

Seorang jurucakap sidang tersebut, Adam Schiff, memberitahu bahawa walaupun genosid itu telah lama berlalu sekian lama dahulu, namun ia masih lagi membanyangi rakyat Armenia ketika ini, kerana ia melibatkan kehilangan ahli keluarga dan kaum kerabat.

Namun, presiden Bush secara peribadi dilihat cuba melindungi kerajaan Turki berhubung dakwaan pihak kongres terhadap kerajaan Turki Othmaniyah itu. Pada dasarnya, Bush sendiri kini berada di dalam dilema kerana Turki mengugut jika resolusi tersebut diiktiraf, maka karajaan Erdogan akan menarik balik bantuan ketenteraan mereka yang menentang puak Kurdish di utara Iraq ketika ini. Maka di sinilah dilema yang berlaku, sama ada beliau mengiktiraf resolusi tersebut ataupun bantuan ketenteraan di Iraq akan ditarik oleh Turki.

Genosid atau dalam bahasa Inggerisnya disebut ‘genocide’ adalah sebuah istilah yang pertama kali diguna pakai oleh Raphael Lemkin, seorang sarjana Poland berketurunan Yahudi di dalam bukunya Axis Rule in Occupied Europe pada tahun 1944. Kemudian pada tahun-tahun berikutnya, perkataan ini mula menjadi popular terutamanya apabila berlakunya tragedi ’The Holocaust’, pembunuhan kejam beramai-ramai rejim Nazi terhadap orang-orang Yahudi di Eropah.

Genosid membawa maksud perbantaian atau pembunuhan beramai-ramai secara besar-besaran dalam kerangka sistematik terhadap sesebuah suku kaum atau kelompok bangsa dengan tujuan untuk menghapuskan bangsa tersebut terus dari muka bumi ini.

Maka tidak hairanlah jika tragedi seperti ’The Holocaust’ dan ’Armenian Genocide’ selalu mendapat perhatian antarabangsa, kerena ia banyak sekali melibatkan kepentingan politik dan agama terhadap mereka-mereka suka ‘mencari pasal’, terutamanya dari kelompok negara kuasa besar.

‘Armenian Genocide’ yang diresolusikan di Washington baru-baru ini juga pada dasarnya dapat dilihat sebagai melibatkan kepentingan politik dan agama. Amerika Syarikat dan sekutu-sekutunya yang lain termasuk Kesatuan Eropah, Argentina, Uruguay dan Ru
ssia turut menyalahkan Kerajaan Turki Othmaniyah dibawah pimpinan Kaum Muda yang diterajui Sultan Abdul Hamid 2 sekitar tahun 1915 hingga 1917 kerana bertanggungjawab terhadap kematian beratus ribu rakyat bangsa Armenia di Deir ez-Zor, Syria.

Pada ketika itu, sekitar tahun meletusnya Perang Dunia Pertama, Kerajaan Turki Othmaniyah dikatakan telah memimpin antara 600,000 hingga 1.5 juta rakyat Armenia ke kawasan Mesopotamia dan padang pasir Deir ez-Zor di Syria. Kerajaan Turki Othmaniyah didakwa dengan sengaja membawa mereka ke kawasan tersebut tanpa apa-apa bekalan makanan dan ubat-ubatan sehingga menyebabkan rakyat bangsa Armenia mati akibat kebuluran dan sakit.

Lebih teruk lagi, mereka mendakwa kerajaan monarki Islam itu telah membenarkan tentera mereka dan orang-orang awam untuk merompak, membunuh dan mencabul wanita-wanita Armenia yang berada dalam pela
rian itu, dengan harapan untuk memusnahkan bangsa tersebut.

Walaupun hampir 21 buah negara setakat ini menyokong keberadaan berlakunya genosid ini, namun kerajaaan Turki termasuk sebahagian besar ahli-ahli sejarah telah menafikan sekeras-sekeras tuduhan ini. Mereka mendakwa bahawa kebanyakan bangsa Armenia yang mati itu disebabkan oleh peperangan yang meletus, bukan penganiayaan dari kerajaan Islam Turki. Hal ini bukan berlaku terhadap bangsa Armenia sahaja, bahkan beratus ribu rakyat Turki juga telah terkorban ketika itu.

Tambahan lagi, beberapa orang sarjana seperti Ismet Binark, seorang pustakawan da
n akribis sejarah, dan para intelektual Turki, telah membentangkan laporan dan kertas kerja berdasarkan fakta visual sejarah mengenai dakwaan palsu negara sekutu Amerika terhadap kerajaan Turki. Sebaliknya mereka mendakwa bangsa Armenia juga turut terlibat membunuh bangsa Turki berdasarkan gambar-gambar yang berada dalam arkib sejarah negara berkenaan.

Sementara itu, kerajaan Turki semakin mula menghadapi tekanan dari Eropah. Eropah dilihat telah mula meletakkan syarat untuk kerajaan Turki memasuki kesatuannya, supaya mengakui keb
eradaan tragedi genosid rakyat Armenia ini sebagai salah satu syarat untuk menyertai Kesatuan Eropah (EU).

Yang peliknya, selama bertahun-tahun sebelum ini, kebanyakan pemimpin dunia dan negara-negara Barat telah cuba menghindari untuk memperbesarkan isu ini diperingkat antarabangsa, kerana dikatakan sebagai tanda menghormati kepimpinan sekular yang dibawa Mustafa Kemal Atartuk suatu ketika dahulu.


Namun akhir-akhir ini, sejak penguasaan Parti Keadilan dan
Pembangunan (AKP) dalam kepimpinan politik Turki, yang dipelopori oleh pemimpin pro-Islam, Recep Tayyip Erdogan, tekanan terhadap kerajaan Turki semakin meningkat. Lebih-lebih lagi Amerika dan sekutu Eropahnya mula membangkitkan isu genosid ini di peringkat global, berbanding tindakan ’membisu’ mereka terhadap isu ini sewaktu pemerintahan sekular Turki dahulu.

Ya, sudah tentu Armenia begitu disayangi. Armenia yang merupakan sebuah bangsa peradaban tertua dengan struktur geografinya yang dihiasi dengan Gunung Ararat (gunung yang menjadi kesucian Yahudi-Kristian), dan negara bangsa pertama menyatakan agama Kristian sebagai agama rasminya, tentu sekali bangsa ini begitu disayangi oleh ’MEREKA’.

No comments: